NEKROMANTHEON Rise, Vulcan Spectre
HotNecromantheon ble startet allerede i 2005 og har et selvfinansiert album, en EP og et par splitt-album på samvittigheten før de nå knuser all tvil med 'Rise, Vulcan Spectre' - en ren maktdemonstrasjon innen kjapp, skitten og ond old school thrash metal, fremført med en intensitet og en selvsikker arroganse som det bare er å ta av seg hatten for. Når man hører musikken til Necromantheon er det nærmest umulig å ikke la tankene fly tilbake til eldre Sepultura, Slayer og Kreator og det forundrer meg ikke om plakater av nevnte storheter henger/har hengt på veggen på gutterommet til karene i denne norske trioen. Nå kan man selvfølgelig hevde at materialet på 'Rise, Vulcan Spectre' mangler originalitet og preges av resirkulerte riff fra sjangerens glansdager og det kan så være, men på den annen side er jeg ganske sikker på at det aldri har vært intensjonen til dette bandet å skape noe revolusjonerende nytt. De spiller ganske enkelt den musikken de selv ha vokst opp med og som de elsker over alt annet og det hører man også klart og tydelig - det ligger ikke noe påtatt image til grunn og budskapet virker å være dønn ærlig og ekte. Det er nettopp denne troverdigheten og fandenivoldske energiutstrålingen som gjør 'Rise, Vulcan Spectre' til en utgivelse helt utenom det vanlige. Alle de åtte låtene holder meget høy standard og serveres innpakket i en produksjon som låter akkurat som den skal - skitten og kald men samtidig såpass oppdatert at den er vår tid verdig. Dette onde og brutale monsteret av et album slippes førstkommende fredag - fredag den trettende må vite - så da er det bare å løpe og kjøpe folkens!
