COMMUNIC - Et Album Til Ettertanke

 

Et album til ettertanke

 

- Tekst av Anne Camilla Bergkvist, 21. juli 2011 -

 

”The Bottom Deep” er sørlandsbandet Communics fjerde fullengder. Trioen er kjent for å levere kraftfull og spennende metal i skjæringspunktet mellom sjangrene power metal og progressiv metal. I den anledning var jeg så heldig å få en prat med vokalist, gitarist, låtskriver, tekstforfatter og grunnlegger Oddleif Stensland.

Dere slipper deres fjerde album, ”The Bottom Deep” 22.juli i år. Kan du fortelle litt om den? Det stemmer, og denne gangen har vi produsert selv. De tre foregående albumene ble produsert av Jacob Hansen i Danmark. Nå ønsket vi å stole på oss selv og materialet vårt. Denne plata krevde et helt annet lydbilde enn forgjengerne. Det var ikke økonomiske årsaker til at vi valgte dette, snarer tvert i mot. Det ble faktisk dyrere enn det hadde blitt om vi hadde spilt den inn hos noen andre. Vi leide et proft lydstudio her i Kristiansand. Vi brukte egne preferanser og lydbildet ble ikke så polert denne gangen. Det låter selvsagt produsert og i time, det er gjort ordentlig, men vi ville ikke at denne plata skulle ha den typiske signatur sounden som er på de andre utgivelsene som Jacob Hansen har produsert. Du kan for eksempel høre den samme skarptrommelyden på alt han har vært borti. Vi brukte teknikken i studio for hva den var verdt. Vi ville at dette albumet skulle låte mørkere og mer sånn som det låter i øvingslokalet. Vi hadde imidlertid en plan B. Hvis alt hadde skjært seg kunne vi sende alt materialet til Dan Svanøy som mastret skiva.

Hva med coveret, kan du fortelle litt om det? Vi har skiftet coverkunster for hvert album. Ikke fordi vi har vært missfornøyd med jobben noen av dem har gjort, men fordi hvert album er forskjellig og dermed også trenger forskjellig framside. Vi leier inn den som passer best. Denne gangen valgte vi Eliran Kantor. Han står blant annet bak coveret til den siste Testamentskiva. Han lager såkalte digital paintings som gir coveret et mer kunstnerisk, eller artistisk preg. Det ser ut som om bildet er malt, og dermed får vi det organiske utrykket som vi ville ha. Bildet er ganske mørkt, og det gjør at det matcher selve konseptet til plata. Vi ville ikke ha et cover med et typisk fotoshoppet eller datamessig utseende denne gangen.

Så det er et konseptalbum, hva handler det om? Det er et konseptalbum, og det handler om en litt for nær døden opplevelse. Døden er jo..he..he..generelt sett veldig populær i metalsjangeren, men her på dette albumet er det veldig personlig. Jeg mista noen som stod meg veldig nær, og det resulterte i at jeg la vekk gitaren og gikk rett ned i kjelleren. Jeg måtte helt til bunns for å kunne komme meg opp igjen og komme meg videre. Skriveprosessen fungerte som terapi. Det som skjedde var på en måte peanuts i den store verdenssammenhengen når du tenker over hvor mye grusomt som skjer rundt omkring, men for meg personlig var det veldig heftig. Hvis folk ønsker det kan de fordype seg i tekstene og finne noe der. Temaet ligger i gata meningen med livet, og tanker rundt liv og død, noe som alle mennesker på et eller annet tidspunkt i livet tar stilling til. Det er jo sånn at først dør besteforeldrene dine, så foreldrene dine, og så blir det din tur. Hvis lytteren vil, kan han gå dypere inn i teksten, men plata er sånn at den kan nytes uten at man må fordype seg i lyrikken. En av grunnene til at jeg ville produsere selv denne gangen var at denne plata er så personlig at det ville blitt feil hvis noen andre gjordet det. Jeg har en treåring som trenger meg, og jeg må fortsette. Jeg har ingen løsninger, bare spørsmål. Dette er på mange måter et album som jeg skulle ønske jeg aldri hadde trengt å lage.

Da forstår jeg mer av bakgrunnen for at dere har valgt å kalle plate ”The Bottom Deep”. Det stemmer, navnet kommer litt av dette, men det kan også tolkes på andre måter. Det kan oppleves ut fra folks egne erfaringer. Av og til leser jeg på facebook hva folk tror låtene mine handler om, og ofte er det sånn at jeg tenkte på noe helt annet da jeg laget dem. Det er fint at tekstene mine betyr noe for folk, og at de finner noe der selv om det ikke stemmer overens med mine tanker. Jeg lager ikke tekster om drager, vikinger og øldrikking. Det er ikke det som kommer inn i hodet mitt når jeg setter meg ned for å skrive noe. Da blir det mer moll….he..he hadde egentlig vært artig å kunne skrevet om sånt..he..he.

Hvor henter du inspirasjon til musikken og tekstene dine fra?Det er så mye, det kan være en nyhetssending, et politisk standpunkt, en gal religiøs leder, egentlig hva som helst. Plutselig bare kommer det en tekstlinje inn i hodet mitt. Jeg kan sitte og klimpre på gitaren, og så hører jeg noe og finner noe å spille videre på. Jeg har allerede det neste albumkonseptet i hodet. Jeg har god fantasi. Jeg jobber som grafisk designer og bruker mine kreative evner til daglig. Jeg er kreativ av natur, og får brukt det gjennom et kreativt yrke.

Hvordan vil du beskrive musikken til Communic? Hm…. det er vanskelig å forklare. Vi blir ofte sammenlignet med Nevermore på grunn av vokalen. Det er ikke meningen å høres ut som Nevermore, men jeg synger med den stemmen jeg har, og den ligner på stemmen til vokalisten i Nevermore, så da blir det sånn. Folk sa det om Scariot også. Jeg ser uansett på sammenligningen som et kvalitetsstempel. Ellers er vel musikken vår en kombi av den musikken vi i bandet hører på. Jeg liker gammel thrash a’la Metallica, Megadeth og Testament, samt litt Fates Warning og Queensrÿche. Trommis Tor Atle er dødmetalfan og kjører en ganske grovy trommestil. Erik liker Rush, Black Sabbath, Deep Purple og sånne 70 og 80-talls ting. Rører du alt dette sammen, så får du Communic.

Ja, det blir en god miks. Vi er happy med det selv. Vi lager låter for oss selv og er så heldige at vi har et plateselskap i ryggen som vil gi det ut. Det viktigste av alt er gleden over å skape noe personlig. Jeg tror aldri jeg kunne ha vært en hit maker som skulle lage låter på bestilling. Skulle Communic vært hovedinntektskilden vår måtte vi ha svitsjet over til noe mer populært, kanskje dansebandmusikk. Jeg synes det er veldig fint at vi får lov til å lage det vi vil lage og at vi gjennom det har muligheten til å treffe andre som liker det samme som oss.

Du startet Communic i 2007. Kan du fortelle litt om hvordan det hele begynte? Jeg og Tor Atle spilte i et band som het Scariot, eller jeg var vokalist, jeg spilte ikke gitar i det bandet. Da vi skulle gi ut skive nummer to, hadde jeg to låter som jeg hadde lyst til å få med på albumet. Det var det ikke plass til. Jeg hadde fortsatt lyst til å gjøre noe med dette materialet, så jeg spurte Tor Atle om han ville være med i studio og spille dem inn. Jeg fikk også med meg en Erik som spiller bass i Communic i dag. Vi spilte inn en demo og sendte den til Nuclear Blast. Den havnet heldigvis på pulten til riktig person. Vi fikk platekontrakt. Det var begynnelsen til Communic, og på mange måter slutten på Scariot. Vi er fortsatt på Nuclear Blast og har det kjempefint der. De spør aldri etter demoer, og blander seg ikke borti hvordan vi skal låte. Jeg kan ikke leve med et opplegg der plateselskapet prøver å styre det artistiske med kommentarer som: ” Dette høres ut som Hammerfall” og så videre. Vi vil ha full kunstnersk frihet og total kontroll over det vi gir ut. Det har vi kontraktsfestet. Vi er glade for respekten vi får, og for all den positive responsen. Også sånne ting som at vi får svar prompte når vi sender mail og spør om noe. Jeg har kort og godt bare positive ting å si om plateselskapet vårt. Vi har alle sammen ”day-jobs” som vi lever av. Communic gir ikke mat på bordet. Vi er veldig fornøyd med friheten vi får, særlig med tanke på at vi på ingen måte er det største bandet ”stallen”, og heller ikke lett-solgt listepop. Jeg lager musikk for at det skal gi meg noe personlig, ikke for å tjene penger. Pengene er bare en bonus. Vi har solgt en god del på kontinentet. Vi har ett album igjen av kontrakten, og så får vi se hva vi finner på videre.

Hvorfor valgte dere å kalle bandet for Communic? Da Communic ble startet hadde vi vært igjennom en periode i Scariot med veldig dårlig kommunikasjon..he..he.. vi tenkte litt på å kalle bandet Communic Hate, men syntes det ble litt vel ”to much”, så da landet vi på Communic. Kommunikasjon er svært viktig i et band, og vi er nødt til å samarbeide hvis det skal bli noe ut av det. Ellers så skal vi jo formidle det vi lager til publikum. Som sagt, samarbeid er påkrevd i et band og det er lettere å samarbeide når man bare er tre….he..he..

He..he.. ja, jo færre kokker.

Du er gitarist og vokalist i Communic. Hva var det som fikk deg til å begynne med musikk? Den gamle thrash scenen med band som Metallica og Megadeth. Jeg begynte å spille gitar seint. Jeg er ikke en sånn som fikk gitar til bursdagen min da jeg var en liten gutt. Jeg er selvlært og måtte spare til min første gitar. Jeg har aldri studert musikk eller pugget akkorder. For meg er gitaren et verktøy jeg skal bruke til å lage og formidle musikk, ikke noe jeg skal bli sinnsykt god på. Når det gjelder vokalen, så hadde jeg vel i utgangspunktet ikke så veldig lyst til å synge, men det var det heller ingen andre som ville, så siden jeg skrev tekstene endte jeg opp med mikrofonen. Når jeg hører på ting jeg gjorde tidlig på 90-tallet, så hører jeg hvor dårlig jeg sang i begynnelsen. Jeg har forbedret meg. Vi har prøvd å ha en gitar til med i bandet, men det ble for mye gitar. Det er mulig jeg er litt ego her, men det var de andre i bandet som sa det. Vi har et veldig dynamisk lydbilde, og alle må til en hver tid vite hvor deres plass er. Vi har som hovedmål å lage gode låter, ikke bare demonstrere hvor teknisk gode vi er. Det er jeg som lager låtene, men vi er alle med på å diskutere oss frem til hvordan det endelige resultatet skal bli.

Har dere noen planer om å spille live i nærmeste fremtid? 26.august reiser vi på turne med Forbidden og Demonica som er Hank Shermanns nye band. Da går turen ut i Europa. Vi håper på å få til noe i Norge også. Vi har ikke spilt så mye her hjemme, så det hadde vært artig å få satt sammen ei pakken med noen band og ta noen langhelger og få med oss de største byene i Norge, for eksempel Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Når det gjelder festivalspilling, så blir det ikke før til neste år. ”The Bottom Deep” kommer ut for sent i forhold til årets sesong.

Til slutt, noen ord til fansen? Vi har vel vært innom det meste, men folk må sjekke ut skiva når den kommer ut. Ellers bør de følge med på facebooksidene våre. Der har vi allerede lagt ut ei låt fra den nye plata. Det er visst facebook som gjelder nå, myspace er ikke så viktig lenger. Jeg hadde aldri trodd vi skulle hive oss på de der facebookgreiene, men nå er vi der..he..he.

Da gjenstår det bare å ønske Oddleif og resten av Communic lykke til med ny plate og turne, og så får vi håpe at de får til en liten norgesturne en gang i løpet av høsten.

Write a comment...

Latest reviews

78 Even Knudsen

GRAVESPELL Frostcrown

San Diego, California based Gravespell are back with their sophomore album to follow up their 2013…
116 Even Knudsen

DYSMORPHIC An Illusive Progress

French tech death metallers Dysmorphic are back with the follow up to their ambitous 2013 debut 'A…
105 Even Knudsen

CORPSESSED Impetus Of Death

'Impetus Of Death' is the title of second full length album from Finnish death metal act…
247 Even Knudsen

BUFIHIMAT I

First thing first, I've never heard of Russian act Bufihimat before and the only reason I decided…
182 Even Knudsen

PSYCROPTIC As The Kingdom Drownes

Founded by brothers Joe and David Haley back in 1999, Tasmanian technical death metal veterans…
338 Even Knudsen

TROLLWAR Oath Of The Storm

Trollwar is a Canadian band, based in Quebec and 'Oath of The Storm' is their second full-lenght…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32twitter 32google plus 32

 Email:

 Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2018. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares