Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

DAVID ELLEFSON - Musikken, bassen, hans nord-norske opphav og livet før og nå

 

Snakker om musikken, bassen, hans nord-norske opphav og livet før og nå

-Tekst av Jan Egil Ludvigsen, 1. oktober 2005 -

 

David Ellefson har i mer enn 20 år vært en del av suksess- historien Megadeth, og solgt mer enn 20 millioner album verden over. Han var en del av ”the bay area thrashers” i San Fransisco tidlig på åttitallet, en gruppe band som i dag er velkjente som skaperene av dagens heavy metal. Nå har medlemmene av Megadeth gått hver sin vei, Davids band F5 har nettopp gitt ut sin første cd, og vi snakker med ham om musikken, bassen, sitt nord- norske opphav og livet før & nå.

Vi begynner med noen spørsmål om ditt nye band F5. Når dere gikk i studio, hadde dere et klart bilde av hvordan det skulle høres ut, eller ble veien til ettersom dere gikk? Veien ble til når vi gikk den, men vi gjorde et ”under the radar” type show i Arizona noen dager før vi gikk i studio for å se hvordan materialet fungerte med et live-publikum. Etter det plukket vi ifra hverandre sangene i pre-produksjonen med Ryan Greene, og etter den prosessen, som er hardt arbeid, bestemte vi oss for hvilke sanger som skulle være med og hvordan de skulle arrangeres osv. vi fortsatte faktisk å forandre på noen av sangene helt mot slutten av studioprosessen. Både ”a drug for all seasons” og ”dissidence” ble forandret på helt på tampen.

Syns du at du får brukt dine musikalske talenter på andre og nye måter i F5 i forhold til i tidligere band og konstellasjoner? Absolutt! Jeg har gjort både co-writing og noe produsering før, men når det gjelder å starte et helt nytt band med helt nye sanger og musikere så er dette første gang for meg.

Hvis du skulle nevne en styrke for hver av F5`s medlemmer, hva ville det vært? Dale er veldig melodisk, Steve er en veldig god og kreativ sangskriver, Dave Small er en veldig oppløftende og positiv person, og john er en utrolig rytmegitar-maskin.

Beskriv F5`s lyd og type musikk for det norske publikumet. Det er moderne hardrock/heavy metal, som er tungt men alltid melodisk.

Hvis den nye skiva blir godt mottatt, er det i så fall snakk om en europeisk turne, og vil denne inkludere Norge? Har du noen minner fra tidligere besøk i Norge? Jeg hadde det utrolig fint på alle mine turer til Norge, og Ellefson er faktisk et norsk navn! Faktisk så har familien min sporet opp Ellevsen-navnet i Norge så langt tilbake som på 1700-tallet i Nord Norge, i eller rundt byen Tromsø. Familien utviklet seg og bosatte seg til slutt i Jackson, Minnesota på slutten av 1800-tallet. Det er byen jeg vokste opp i, og er tungt besatt med norske etterkommere. Mange av de andre i familien min drømmer om å besøke Nord Norge, og antagelig blir det nok en familietur til Norge om ikke så altfor lenge. Når det gjelder turnering, så har jeg selvfølgelig lyst til å spille overalt i hele verden med F5, men vi må jo være realistiske. Det tar vanligvis noen år og minst to album før man legger ut på så store turneer. De gode nyhetene er at responsen har vært overveldende, og en turne trenger ikke være riktig så langt unna som vanligvis.

Sangen ”fall to me” på F5`s nye album er utrolig fengende, spesielt refrenget! Hvordan kom den sangen til? Det var en av de første sangene vi laget. Jeg husker at Steve Conley sendte meg refrenget i en en mail, og jeg frøs nedover ryggen umiddelbart. Noe av det mest givende for meg i F5 er at jeg har muligheten til å slippe roret litt, og la de andre bandmedlemmene få lov til å slippe til og utrykke seg i musikken. Jeg har vært ”der det har skjedd” mange ganger i min karriere, og noe av det artigste denne gangen har vært å se ansiktene deres lyse opp når de kommer opp med en bit utrolig musikk som bare utfolder seg foran alle sammen. Det er utrolig givende!

På plata gjør dere en kul cover-versjon av sangen ”what i am”. Hvorfor valgte dere å ha med en coversang på skiva? Det var helt tilfeldig. Vi diskuterte muligheten for å ha med en coversang, men gikk ikke seriøst inn for det til å begynne med. En dag begynte Steve Conley å klimpre på et riff som lignet på ”what I am”, og etter at vi hadde kødda ferdig begynte Dale å synge sammen med Steve. På slutten av øvinga sang og skreik Steve så jeg trodde hodet hans skulle løsne, og vi visste at vi hadde funnet vår coversang.

Gitaristene i F5 har begge to en utrolig rytmisk og snakkende måte å spille på som jeg syns passer veldig bra med dine basslinjer! Hvilke andre aspekter tror du F5`s publikum vil legge merke til og like med en gang? Tusen takk! Det gleder meg å høre deg si det, for jeg er veldig enig med deg i at de utgjør et utrolig team. De er veldig forskjellige gitarister, men deres roller passer veldig bra sammen i et band. John gjør det meste av rytmearbeidet, mens Steve tar seg av det akustiske, soloene og de mer melodiske delene av sangene. Før noen hadde hørt noe av materialet tror jeg mange forventet en ”old school-skive” fra F5, men det virker som om de fleste er glade for at jeg pusha på for å finne på noe litt nytt samtidig som den også appellerer til den gamle heavy-nerva i folk.

Over til noen spørsmål om musikeren og bassisten David Ellefson. Du er tydeligvis en veldig etterspurt bassist, og spiller både på Soulfly`s nye album og i bandet Temle Of Brutality. Har F5 førsteprioritet, eller er alle bandene like viktige for deg? Jeg vil ikke prioritere noen av bandene, og det er derfor jeg en dag har en jobb med soulfly og neste dag gjør et intervju i forbindelse med F5. Alle bandene har sin egen timing. I tillegg så representerer alle bandene forskjellige aspekter av min personlighet. En dag vil jeg spille aggressivt med Soulfly og neste dag føler jeg for det melodiske bånndraget i F5. Jeg trives med den situasjonen, siden det ville vært tull å prøve å inkorporere alle disse stilene i ett og samme band.

Kan du fortelle litt om bass-riggen din? Hvilke basser fortrekker du i forskjellige situasjoner og hvorfor? Jeg foretrekker Fender American Precision basser, med D`Addario Roundwound strenger, JD meduim heavy plektere og selvfølgelig mine gode gamle Peavy forsterkere og kabinetter. På et Temple of Brutality show nå nylig, syns jeg lyden jeg fikk da jeg kjørte en Peavey Pro 500 forsterker gjennom noen Peavey TVX 410 kabinetter var utrolig kul. Jeg hadde bånndraget samtidig som jeg fikk litt av den High-Tech kende lyden som hjalp meg til å skjære igjennom lyden av de massive gitarene og trommene.

Har du noen favorittbassister, og i så fall hvem? Jeg liker så mange at jeg kan ikke si at jeg har en klar favoritt. Geddy Lee, Steve Harris, Ian Hill og Geezer Butler er jo fortsatt konger…Også så jeg nylig en Primus DVD som var utrolig… På en annen side liker jeg jo også bassister som Victor Wooten og marcus Miller.

Jeg husker du har nevnt en bok av Dr. Randy Kertz om fordelene ved kiropraktikk for utøvende musikere. Hvilke erfaringer har du rundt dette, og hva gjør du for å holde kroppen ved like under tung turnering? Noen tips til andre bassister? Randy var bass-tech`en min tidlig på nittitallet, og han er en fantastisk bassist selv! Jeg var kjempeglad for at han ble kiropraktor sånn at han kan justere meg når jeg er i Chicago. Jeg begynte med kiropraktisk behandling tidlig på nittitallet, og nå har jeg en behandling hver uke omtrent. Alle de årene med headbanging, løping på scenen med bass og haling & draing av bagasje og utstyr på all verdens flyplasser begynte å ta på. I tillegg til kiropraktikken løfter jeg vekter, svømmer, spiller basket, driver med yoga og er en veldig aktiv fyr! Kiroptaktikken hjelper meg ved å få knoklene på plass og holde meg smertefri på en måte ikke noe annet kan. Det eneste problemet nå, er at når jeg noen ganger plukker opp de lengre bassene mine, som for eksempel Modulus-bassene mine, går ryggen og nakken til helvete med en gang. Den asymmetriske stillingen man har når man spiller bass, gjør at man etter mange år får en noe usunn kroppspositur. Kunne vært verre problemer sikkert.

Hva syns du er en bass` rette plass i et band? Liker du at den trer tydelig fram i lydbildet og spillestil, eller foretrekker du at den er en anonym del av rytmeseksjonen? Jeg har vel aldri vært noen anonym bassist. Ikke engang når jeg bare passer på bunnen av et riff. Jeg tror at en persons personlighet kommer ut gjennom instrumentet. Jeg regner med at det forklarer noen av de klin gærne tinga jeg har gjort oppigjennom åra..

Hva syns du om måten musikkbransjen har fordret seg på de siste 15 åra? Og hvordan tror du den kommer til å utvikle seg framover? Det kommer nok til å fortsette å utvikle seg mer i den retningen det har gått i det siste. Man har fått muligheter som gjør det enklere og billigere å spille inn musikk med god kvalitet, og slippe unna de dyre og tidkrevende studioene vi måtte innom før i tida. Mange av de mest suksessfulle skive i vår tid har blitt laget på relativt små budsjetter, som for eks Beck, Foo Fighetrs og Godsmack. Den eneste bakdelen er at man fortsatt er avhengig av de store plateselskapenes distribusjonsnettverk. Kostnadene ved dette er astronomiske, og folk flest har jo ikke råd til det.

Hvordan syns du internett har påvirket musikkbransjen? Akkurat som når det gjelder innpillinger og måten disse har blitt billigere på, har internett gjort det enklere for artister å markedsføre seg selv, men man er også her forholdsvis avhengig av et plateselskaps ressurser for flytte større kvanta cd`er.

Du spilte bass i et av verdens største band Megadeth i 20 år. Etter alle de årene med spilling, utvikling, inspirering og stardom, hva er du mest og minst stolt av? Jeg er mest stolt av at jeg faktisk tok sjansen og bare hoppet ut i det selv om alle oddsene var imot meg. På en eller annen måte holdt jeg ut, og ikke sluttet. For slutter du så er du ute av gamet uansett hvor god du er. Det å faktisk fortsette uansett motgang og medgang vitner om den virkelige kjærligheten for musikk, uavhengig av hvilke fordeler og ulemper som måtte komme av det. Tilfeldigvis har noen av de tingene jeg er mindre stolt av blitt betydelige fordeler i musikklivet og karrieren, og det tror jeg hjelper meg til å håndtere ting på en bedre måte senere i livet.

Hvilket yrke tror du du hadde hatt i dag hvis du aldri hadde plukket opp en bass, aldri hadde flyttet til Los Angeles og aldri blitt det bass-ikonet du er i dag? Wow, jeg aner ikke..! Jeg har vært fullstendig oppslukt i bass og rock siden jeg var 11, så det var egentlig det eneste som sto i hodet på meg hele tida. Ikke noe annet fristet meg, og jeg holdt meg til det jeg hadde lyst til og trivdes med, og heldigvis medførte det suksess og videre mulighet til å holde på med det jeg liker.

Du er også noe utdannet på saksofon og piano. Spiller du fortsatt disse instrumentene aktivt? Jeg kan spille både piano, gitar, trommer og saksofon, og siden barna mine har begynt å spille trommer, piano og gitar har jeg måttet oppdatere meg litt på disse instrumentene igjen, men saksofonen får ligge i fred. Det er virkelig artig å følge med på de når de lærer noe nytt, og lager musikk selv. Komposisjon er veldig givende, og en virkelig fin kontakt med ditt indre, uansett hva andre måtte synes om det man lager. Så lenge man er fornøyd og stolt selv, så er det veldig givende.

Mange profesjonelle musikere opplever Tinnitus som et resultat av høy musikk. Har du problemer med dette, og hva gjør du for å beskytte deg mot det? Jeg begynte med spesialtilpassede øreplugger i 1994, og de har hjulpet meg veldig. Når jeg ikke trenger monitor på øret, så hender det også at jeg bare bruker vanlige skum-ørepropper, og faktisk liker jeg måten de påvirker lyden siden ørepropper filtrerer ut de høyeste frekvensene som ofte bare gjør vondt, men samtidig slipper inn nok til at man opplever musikken på en riktig måte. I tillegg er det jo artig å kunne virkelig tvinge forsterkerne og få den lyden man er ute etter uten å nesten ta livet av seg selv. Det har jo hendt at vi har spilt så høyt at vi har måttet ta pauser for å hvile kroppene våre. Jeg vil jo kanskje ha flere barn en dag…

I tillegg til å ha spilt i Megadeth, F5 og andre prosjekter har du også funnet tid til å gi ut både bøker og dvd`er om bass og musikk bransjen generelt. Hva kan du fortelle oss om det? Jeg skrev en bok om hvordan man bedre kan takle musikkbransjen i tidlig alder, og hva man bør passe seg for etc i 1996, og jeg har en instruksjons-dvd som kommer ut i januar 2006. jeg gleder meg virkelig til den kommer ut, for vi la sjela i å få ut to dvd`er, en for nybegynnere og en for de mer viderekomne bassistene. Målet mitt med dette er at alle som vil skal kunne finne et lære-nivå de trives med, og ikke oppleve at materialet ligger for høyt for dem. Dvd`ene er laget for at folk skal lære noe, og ikke for at jeg skal vise meg fram selv.

Du har sikkert tonnevis av artige historier på lur etter så mange år på turne? Noe du vil fortelle oss? Favoritt-hendelsene må være de gangene jeg har møtt mine egne barndomshelter som Gene Simmons og Rick Nielson etc. Det var de som gjorde at jeg havnet i denne bransjen, og rundt de føler jeg meg som om jeg er 12 år igjen. Det gjør at man ikke blir for høy på pæra..

Jeg leser opp en rekke ord, og du sier det du umiddelbart tenker på når du hører navnet på en person, et band eller en ting, ok? Klar, ferdig, gå..
-Marcus Miller: Helt klart en av verdens beste bassister!
-Steve Vai: jeg likte cd`n Flex-Able, men det han gjorde med Lee Roth var også kult.
-George Bush: Jeg stemte ikke på`n…
-KORN: Oppfinnerne av bølgen som igjen gjorde metal populært.
-Spongebob Squarepants: Er kongen…!
-Steve-O fra jackass: han er vel nettopp det..en jackass..
-KISS: Gudene over alle guder, punktum!
-Stevie ray Vaughan: Oppfinneren av den kule og rå texas-bluesen.
-Politikere: Jeg liker ikke karrierepolitikere, men det er jo noen nykommere som i det minste prøver å forandre ting. Bare så dumt at de også til slutt blir spist opp av systemet og ender opp verdiløse.
-Mobiltelefoner: Kunne ikke leve uten dem.
-Kvinner: Kunne ikke leve uten dem.
-Venstre sko: Min venstre fot er større enn den andre, og i tillegg kaster absolutt alle publikummere sin venstre sko opp på scena. Aner ikke hvorfor…
-David Ellefson: Intens, ærlig og alltid på utkikk etter noe nytt i horisonten

Det er et godt dokumentert faktum at både du og mange andre populære musikere har drevet mye med narkotika. Etter å ha kommet deg gjennom rehabilitering og klart å holde deg nykter, tror du at narkotika fortsatt er en like stor del av musikkbransjen, og hvorfor tror du det er sånn? Jeg vet ikke om det er stjernelivet som gjør folk til narkomane eller om mange av de ville blitt narkomane uansett. Det kan sikkert gå begge veier. Det eneste jeg er sikker på, er at jeg begynte med musikk lenge før jeg drakk min første øl, røykte min første røyk eller hadde i meg mine første narkotiske stoffer. Etter at jeg ble rein og fortsatte med musikk, tenkte jeg alltid på at det var musikken som var min lidenskap, ikke stoffene.

Du er en familiemann og har to barn. Hvordan klarer du å balansere dette med å være en opptatt rockestjerne som ofte er lenge ute på lange turneer etc? Jeg er helt klart en involvert far som er fotballtrener og som hjelper til med lekser og oppdragelse på samme måte som de fleste andre fedre. Det er noe som følger med å bli far. Nå har jeg aldri vært den som klager over å være på turne, ei heller den som sitter hjemme og bare venter på turnelivet, men heller den som nyter dagen som den er uansett hvor jeg måtte befinne meg. Familien min er vel etter hvert blitt vant til hvordan ting er, og barna mine har jo aldri opplevd noe annet. Det er vel bare måten jeg og de er laget på og måten vi fungerer sammen på.

Hender det at foreldrene til de andre barna på dine barns alder kjenner deg igjen som rockestjerna David Ellefson? Noen av de legger merke til meg på den måten, men når jeg er hvor de er så er det pga barna mine. I den settingen er det barna som er stjernene, ikke jeg.

Hva er din største uvane nå for tida? Jeg drikker altfor mye kaffe fra Starbucks! Før eller senere må jeg vel gi meg med det også, men sammenlignet med tidligere avhengighetsforhold er det bare småtterier å stri med.

Hva er det største antallet mennesker du har spilt for, og hvordan følte du deg rett før det showet? Det må ha vært Rock In Rio i 1991, hvor vi spilte for ca 140000 mennesker. Det var helt utrolig, og jeg tror ikke jeg klarer å yte følelsen jeg hadde rettferdighet med ord…

Hvis du kunne velge hvilke musikere som helst til å gjøre et en-cd-prosjekt sammen med, hvem ville det vært? Ingen spesielle faktisk. Alle bandene jeg spiller i nå har en naturlig bakgrunn, og det er det som gjør det så tøft og artig. Jeg har gjort noen ting sammen med folk hvor alt så helt utrolig ut på papiret, men det ga ingen positive resultater og ble lagt dødt. Hva er vel vitsen med å bruke tid på det hvis det ikke kommer noe god musikk ut av det?

OK, david! Du overlevde mine 30 spørsmål! Noen ord til slutt til det norske publikummet? A Uff-da! Tusen takk til dere alle sammen for å ha støttet en av deres egne i alle disse årene, selv om jeg er født og oppdratt i statene. Jeg håper jeg kan fortsette å gjøre folket i Tromsø og nordmenn generelt stolte over Ellefson familien og arbeidet jeg har gjort oppigjennom åra. Rock on Norge!



Da sier vi takk til David Ellefson for utfyllende og gode svar


Write a comment...

Latest reviews

176 Even Knudsen

ACCEPT Too Mean To Die

More than four decades has passed since Accept released their self-titled debut album back in 1979,…
319 Even Knudsen

MORDKAUL Dress Code: Blood

I must start by saying that I have a very limited amount of information available about Mordkaul,…
512 Even Knudsen

DEEDS OF FLESH Nucleus

This is undoubtedly the most anticipated release this year for me personally and now the wait is…
357 Even Knudsen

HELL:ON Scythian Stamm

I must admit that I have never heard of this Ukrainian band before, even though Scythian Stamm is…
369 Even Knudsen

PROFANITY Fragments Of Solace

On December 4th German tech-death veterans Profanity returns with their fourth full length studio…
509 Even Knudsen

MORS PRINCIPIUM EST Seven

Mors Principium Est can look back at a career spanning over 20 years as they now release their…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares