Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

DECAPITATED - Tilbake med nytt album og ny lineup

Tilbake med nytt album og ny lineup

- Tekst av Anne Camilla Bergkvist, 18. juli 2011 -

Vogg, eller Waclaw Kieltya som han egentlig heter, startet death metal bandet Decapitated i 1996, bare femten år gammel. Fire år senere kom debutskiva ”Winds Of Creation”. Fremtiden så lys ut for det unge bandet, da de i 2007 ble utsatt for en turnebuss ulykke som kostet trommeslager Vitek livet og kvestet vokalist Covan. Nå fire år etter tragedien er de tilbake med ny lineup og nytt album, og i den anledning var jeg så heldig å få en prat med sjefen sjøl, Vogg.


Hei, Vogg. Kan du fortelle litt om det nye albumet, ”Carnival Is Forever”? Ja, i korte trekk er det vårt første album på fem år, og klokker inn på førtifire minutter. Det slippes den 12.juli, og er det første albumet vi gjør med den nye line upen. Vi benyttet et annet studio denne gangen, nemlig RG studio i Gdansk. Vi brukte Malta som lydmann, og til å mikse albumet benyttet vi Daniel Bergstrøm fra Sverige. Malta er litt av en type (det vet alle som har sjekket ut ekstramaterialet på Behemoth dvd’ene), og en drivende dyktig lydtekniker. Han kan metal og har en god ”feeling” for hvordan en metalplate må låte. I tillegg er han en veldig artig person å kjenne både privat og i jobbsammenheng. Daniel skulle egentlig bare mikse trommene, men vi syntes resultatet ble så bra at vi sendte ham resten av instrumentene på tape. Han har også vært involvert i platene til blant annet Dimmu Borgir og Behemoth. Vi er veldig fornøyd med resultatet og gleder oss til å se hvilken mottakelse den får av fansen.

Hva med tekstene, kan du fortelle litt om dem? Vi fikk en utenfor bandet til å skrive dem. Tidligere var det vokalisten som tok seg av denne jobben, men etter hvert så har vi innsett at selv om vi er gode musikere, så er vi ikke nødvendigvis gode tekstforfattere. Vi mener musikken vi lager holder en jevnt høy kvalitet, og da synes vi det er viktig at tekstene holder det samme nivået. Tekstforfatteren heter Jaroslaw Szubrycht og jeg kjenner ham fordi vi spilte sammen i avantgarde black metal bandet Lux Occulta. Han er i tillegg journalist og en ganske kjent skribent her i Polen, han har blant annet skrevet en biografi om Slayer. Albumet er et slags konseptalbum som tar for seg det faktum at menneskene er i ferd med å ødelegge sin egen planet. Menneskeheten gjør de samme feilene om og om igjen, og lærer tilsynelatende aldri av historien. Vi starter for eksempel fortsatt nye kriger selv om vi har lang erfaring og god historisk dokumentasjon på at det kun er ødeleggende. Jeg spurte faktisk Jaroslaw om han kunne oppsummere teksten til hver låt, og legge dem inn som små noter sammen med tekstene i bookletten, men det var i følge ham ikke så lett. Alle tekstene er skrevet i øyeblikket etter en spontan innskytelse eller en tanke. De er komplekse og etter min mening veldig interessante å lese, og kan ikke oppsummeres i to enkle setninger. Alt henger på en måte sammen. Det var forresten også han som kom opp med ideen til coveret. Det er et ekte fotografi i svart, hvitt og grått som viser en person med en maske foran ansiktet sitt. Det er et merkelig bilde, det er enkelt og det er mørkt. Vi ville ha et ekte foto denne gangen for vi var for å si det enkelt dritt lei computerdesignene covere. De er etter min mening døde og kjedelige. Vi har fått en del negative tilbakemeldinger fra folk som har sett det, og de går på at de synes at det ser ut som et nu-metal cover. Jeg skjønner ikke helt den kritikken, hva har en maske med nu-metal å gjøre? Jeg klarer ikke helt å se det, men det er uansett et merkelig bilde.

Dere valgte å kalle det nye albumet for ”Carnival Is Forever”. Hvorfor valgte dere dette navnet? Det kom også fra tekstforfatteren. Det med karneval er en ironisk metafor. Alt vi ser er bare karneval, uansett om det dreier seg om politikk, krig eller hvordan folk behandler hverandre. Det er en tittel som skal beskrive alt som foregår. Jeg visste det ville bli noe originalt da vi fikk Jaroslaw til å skrive tekstene. ”Carnival Is Forewer” oppsummerer det som skjer i verden. Du kan jo alltids i god death metal ånd lage noen brutale tekster om å drepe moren din eller noe sånt, men vi ville ha noe mer seriøst og interessant.

Ja, så er det en tittel det er lett å huske. Ja, det er det, du husker den.

Kan du fortelle litt om prosessen bak dette albumet? Det hele startet med at den nye lineupen begynte å jamme sammen, og for å bli ordentlig samspilte, la vi ut på en turne med hundre datoer. Deretter begynte vi å lage plate. Alt på plata er min musikk. Da låtene var klare kontaktet jeg trommis Kerim og sammen laget vi hovedstrukturen. Deretter kom basslinjene. Hele prosessen var avslappende og lite preget av stress. Vi gjorde ferdig alt før vi gikk i studio, og vi syntes selv at vi hadde mange sterke låter klare da innspillingen begynte. Vi brukte seks uker i studio. Det første som ble spilt inn var trommene. Da var Daniel Bergstrøm her, og han bidro med gode tips og ville ideer til hvordan vi skulle få god lyd på trommene. Jeg visste at Kerim ville gjøre en god jobb, og nesten alt ble spilt inn på første forsøk. Så ble bass, gitar og til slutt vokalen spilt inn. Vi brukte mest tid på gitar og vokal.

Hvor henter du inspirasjonen fra når du lager musikk? Alt rundt meg alt som skjer i livet mitt og alle typer musikk. Det er ikke bare metalmusikk som inspirerer meg. Hele livet mitt er en inspirasjonskilde, alt jeg ser på tv og film, alt jeg leser om i bøker, blader og aviser. Alt kan brukes. Jeg hører mye på band som Slayer, Gojira, Meshuggah, Vader og andre polske band når jeg er hjemme. Når du spiller ”Carnival Is Forever”, så vil du høre at det er vi som har laget den. Det er viktig. Etter min mening er karakter og eget sound det aller viktigste et band kan ha.

Decapitated ble startet på midten av nittitallet. Kan du fortelle litt om starten? Vi startet Decapitated i 1996, i byen Krosno som ligger helt sør i Polen. Jeg var selv femten og resten av bandet var i aldersgruppen tolv til femten år, altså veldig unge. Vi var alle sammen svært dedikerte, og noe jeg vil karakterisere som dypt forelsket i musikksjangeren metal. Vi gikk på sammen skole, og om kvelden møttes vi på musikkskolen for å øve. Etter ett års tid, laget vi en demo, og så laget vi en demo til som vi kalte ”The Eye Of Horus”. Den ga oss management kontrakt. En journalist i det polske metal magasinet ”Thrash ’em All” ble vår første manager. Han var også manager for vårt store forbilde, Vader. Han ordnet platekontrakt, og i 1999 gikk vi i studio og spilte inn vår debut skive ”Winds Of Creation”. Den kom på markedet i år 2000. Deretter dro vi på turne til UK, kontinentet og etter hvert også til USA. Da spilte vi tjue konserter sammen med Incantation og vi fikk spille i store viktige byer som LA og New York. Det var fantastisk. USA var rart og annerledes med trivelige folk overalt. Etter det var vi i gang og det gikk slag i slag med turneer og albumslipp. Vi smilte dagen lang og var enormt fornøyde med det bandet hadde oppnådd. Alt vi hadde drømt om hadde gått i oppfyllelse og vi hadde fått muligheten til å spille sammen med store band som Slayer, Immolation og Vader.

Hvorfor valgte du å kalle bandet ditt for Decapitated? He..he.. som sagt så var jeg meget ung da bandet skulle ha et navn, og da virket Decapitated som en veldig god ide, og et passende navn på et death metal band. Det ligger ikke noe spennende historie bak, og hele prosessen med å finne et bandnavn var vel heller ikke veldig gjennomtenkt er jeg redd. Sånn i ettertid så synes jeg ikke bandnavnet er det beste vi har kommet opp med, men etter diverse plateslipp så er det ikke bare bare å bytte navn heller. Nå er det liksom ingen vei tilbake.

Du spiller gitar. Når begynte du og hva var det som fikk deg til å velge det instrumentet? Da jeg var syv år begynte jeg på musikkskolen i Krosno. Der startet jeg min musikalske utdanning med piano. Storebroren min spilte akustisk gitar, og jeg minnes at jeg var svært sjalu på ham. Gitar var mye kulere enn piano, og he..he jeg oppdaget tidlig at gitarister dro mer damer enn pianister. Jeg ble metalfan i elleve, tolv års alderen, og da ville jeg være sånn som de kule metalgutta med langt hår. Da endret hele livsfilosofien seg. Jeg syntes metal låt brutalt og ”evil”, og var veldig tøft. Da byttet jeg ut pianoet med gitaren. I klassisk musikk må du være ren og pen, og spille riktig. Metal er mye friere. Sceneopptredenen i metal verden appellerte også mer til min person. Jeg falt enkelt og greit pladask for hele rock ’n’ roll pakka.

”Carnival Is Forever” er den første skiva dere gir ut på Nuclear Blast. Hva synes dere om dem så langt? Ja, det stemmer og det ser så langt veldig lovende ut. Vi er så godt som hundre prosent sikre på at samarbeidet kommer til å bli veldig bra. Vi skal gjøre to album for dem. Folkene her er veldig profesjonelle og jeg tror dette er det beste plateselskapet som Decapitated kan være på, på dette tidspunktet i karrieren. I tillegg har vi sikret oss en god bokingagent, så det ser lyst ut for den forestående turneen

Ja, angående turneen, har dere noen planer om å besøke Norge i nærmeste fremtid? Vi har dessverre ikke noen norgesdatoer på programmet for øyeblikket, men vi vil gjerne spille i Norge. Vi har spilt i Oslo et par ganger tidligere i tillegg til et par andre norske byer. Vi ser alltid frem til konsertene i Skandinavia. Jeg spilte også i Oslo for et par år siden med Vader. Det blir europaturne i november, og vi da håper vi at vi får en tur til Norge.

Hvordan vil du beskrive Decapitateds musikk? He..he.. ikke så lett å svare på, men det er definitivt death metal, en meget teknisk form for death metal med mange detaljer. Vi har utviklet vårt eget sound og har gjennom det erobret vår egen plass på death metal kartet.

Ja, jeg opplever musikken deres som svært brutal og med veldig mye energi.
Ja, enig… det er mye energi her.. vi spiller energisk death metal.

Hvorfor kommer det så mange knakende gode death metal band fra Polen? Oj, he..he..he..takk for det. Det er et spørsmål som det ikke er så lett å svare på selv om jeg har fått det en del ganger før. Har ikke noe veldig godt svar annet enn at da jernteppet falt, var Vader ett av de første ekstrem metal bandene fra øst-Europa som gjorde det bra i vesten. De brøytet vei for resten av oss og viste oss at et band fra Polen kunne komme på MTV, få platekontrakt med store selskaper og reise på turne til USA. De viste oss at det ikke er så viktig hvor du kommer fra, bare du øver nok og er dedikert nok. Elles er jo death metal en veldig antikonform sjanger som er i mot religion og diverse normer. Det at Polen er et strengt katolsk land som i tillegg har fått en smak av et strikt kommunistisk styre kan ha gjort sitt til at det ligger mye undertrykt aggresjon i befolkningen, som igjen kan ha inspirert flere til å spille death metal.

Til slutt, noen ord til den norske fansen? Jeg håper dere liker den nye skiva vår. Norge er jo kjent for å være mer black metal enn death metal, men jeg håper dere liker musikken vår likevel, og at vi sees i november. Ellers har jeg lyst til å si litt om Covan, vokalisten vår som ble stygt skadet i en bussulykke for fire år siden. Han er på bedringens vei og det går fremmover, men det er fortsatt et stykke igjen til han kan leve et normalt liv. De som vil vite hvordan det går med ham, og ønsker å støtte ham kan sjekke ut www.adrian.org.pl eller www.wakeupcovan.com.

Takk for praten, og lykke til med plateslipp og turne.
Takk for det.

Write a comment...

Latest reviews

1055 Even Knudsen

THE HALO EFFECT Days Of The Lost

The Halo Effect was founded in 2020 by five former members of In Flames; Jesper Stömblad (guitars),…
1760 Even Knudsen

THE DEVILS OF LOUDUN Escaping Eternity

The Devils Of Loudun is a symphonic/melodic death metal band heading from Seattle, Washington and…
1960 Even Knudsen

STORMKEEP Tales Of Othertime

I don’t listen to black metal nearly as often these days as I did 15-20 years ago, but once in a…
1859 Even Knudsen

PATHOLOGY The Everlasting Plague

Over the past couple of decades a jungle of sub-genres have emerged within extreme metal in…
1918 Even Knudsen

MASSACRE Resurgence

Massacre was formed in Tampa, Florida as long back as in 1984 and they released a few demos in the…
2430 Even Knudsen

DREAM THEATER A View From The Top Of The World

A View From The Top Of The World is the 15th full length album from prog metal veterans Dream…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares