DYING HUMANITY - Moderne Death Metal Med Alvorlig Budskap
Moderne Death Metal Med Alvorlig Budskap
- Tekst av Even Knudsen 4. desember 2011 -
Tyske DYING HUMANITY var et totalt ubeskrevet blad for meg inntil ’Living On The Razor’s Edge’ en dag landet i postkassen min. Albumet har vært blant de absolutt mest spilte hjemme hos meg denne høsten og jeg belønnet den nylig med 9 av 10 poeng i min anmeldelse som du kan lese et annet sted på ArcticMetal.no. Når det dukker opp slike godbiter blir man selvfølgelig nysgjerrig og ønsker å finne ut mer om bandet så jeg slo av en prat med gitarist Kai Seidel. Som seg hør og bør starter jeg med å gratulere Kai med utgivelsen og å be om å få høre litt om hvor fornøyde bandet selv er med resultatet.
Hei Even, takk for komplementet, sånt setter vi stor pris på. Totalt sett så har tilbakemeldingene vært veldig positive, så det ser ut til at vi har gjort en god jobb. Det følges veldig godt at all den harde jobbingen vi har lagt ned i dette blir verdsatt og det motiverer oss selvfølgelig til å stå på videre.
Dying Humanity var helt ukjent for meg inntil jeg mottok dette albumet, men faktum er at dere allerede har et par album på samvittigheten i forkant av denne utgivelsen så det hadde vært fint om du innledningsvis kunne gi oss en kort introduksjon i bandets historie frem til nå. Dying Humanity ble startet i 2006. Den gang besto bandet av tre medlemmer og vi begynte sammen å skrive de første låtene som senere ble utgitt på demoen ’The Origin Of Dying Humanity’. I mellomtiden hadde Hendrik Wetzel (bass) og Ken Uhlig (gitar) blitt med i bandet og vi begynte å gjøre none live jobber. Mot slutten av 2006 hadde vi nok låter klare til å spille inn vår første fullengder og med dette materialet sikret vi oss også vår første platekontrakt som ble signert i starten av 2007. Senere samme år ble ’Fallen Paradise’ sluppet via Restrain Records, etterfulgt av flere konserter og festivaljobber. I slutten av 2008 startet vi arbeidet med album nummer to, men dessverre gikk plateselskapet vårt konkurs i denne perioden og vi var overlatt til oss selv. I mars 2009 var vi ferdige med innspillingen av ’Fragments Of An Incomplete Puzzle’, skiva var ute i butikkene 5. juli samme år og ble distribuert av Maintain Records. Dessverre måtte vi avslutte samarbeidet med det selskapet grunnet personlige anliggende med selskapets eier og for andre gang sto vi overlatt til oss selv. Våren 2010 spilte vi 21 konserter på vår egen ”Deadly spring ANTI:Tour” turne. Resten av året begrenset vi antall konserter til et minimum for å fokusere på arbeidet med vårt nye album ’Living On The Razor’s Edge’. I februar i år entret vi Soundlodge Stuio for å spille inn låtene sammen med produsent Jörg Uken og etter tre måneder var vi ferdige. I mellomtiden hadde vi også signert en ny avtale med vårt nåværende plateselskap Bastardized Recordings. ’Living On The Razor’s Edge’ har vært ute i butikkene i noen dager nå.
Musikken deres er en relativt kompleks form for death metal, men man hører også mer rett-i-trynet thrash elementer sammen med melodiøse partier. Hvordan vil du selv beskrive musikken deres og hvilke band har inspirert dere til å bli det bandet dere er i dag? Vi liker å karakterisere oss som et moderne death metal band. Noen ganger omtaler folk oss som et dathcore band, men akkurat det liker vi ikke å høre og skjønner heller ikke hvordan folk kan resonere seg fram til den beskrivelsen. (det skjønner ikke vi heller….red.adm). Personlig liker jeg Iron Maiden, Death, Metallica og en haug med andre old school orienterte band. Selv om dette er band som har influert oss, er vi veldig beviste på å ikke prøve å kopiere dem når vi skriver låter. Autentisitet er ekstremt viktig for oss.
Hva vil du så si er den største forskjellen på ’Living On The Razor’s Edge’ kontra de foregående utgivelsene? Dette var første gangen at vi har gjort ideene våre om til et konseptalbum. Mens de foregåene utgivelsene våre har bestått av tilfeldig sammensatte låter er det denne gangen en rød tråd gjennom det hele. Hver enkelt låt relaterer til de andre.
Gitararbeidet på denne utgivelsen imponerer meg og da i særlig grad harmoniene og solopartiene, det høres ut som om dere har lagt ned mye arbeid i akkurat dette? Takk skal du ha, jeg er veldig glad for å høre at du har lagt merke til det. Jeg har lagt ned ekstremt mye arbeid i gitararbeidet denne gangen. Vi er ganske perfeksjonistiske av natur og det var det som drev oss fremover når vi skrev dette albumet. Selv under innspillingen endret og forbedret vi på noen småting. Låta ’Clarity Of Mind’ er et godt eksempel i så måte, mens vi spilte den inn foreslo jeg spontant å gjenbruke melodilinjen fra begynnelsen av låta ’Blinded’
Albumet er svært variert og vi får servert alt fra teknisk brutalitet, via melodiske passasjer til stille akustiske partier. Si noen ord rundt komponeringen og arrangeringsprosessen. Siden ’Living On The Razor’s Edge’ er et konseptalbum har vi prøvd å gjenskape følelsene hovedkarakteren i historien gjennomgår. Når jeg skrev gitarpartiene hadde jeg hele tiden historien om denne kvinnen i tankene, dystre deler av historien matcher for eksempel de stille melankolske partiene på plata. Når jeg komponerte ga jeg bassgitaren tilstrekkelig plass til å skape ytterligere kontrast til de tøffere partiene på albumet. Målet var å klare å rive med lytteren gjennom de forskjellige stemningene.
Hvordan klarer dere så å gjenskape disse stemningene live? Kommer dere til å ta med de akustiske partiene i en live setting eller blir det mest fokus på den hardeste delen av materialet? Det ligger alltid en utfordring i det å skulle imponere tilskuerne live. Vi ønsker å lage et skikkelig show for våre fans og derfor prøver vi å gjenskape alle stemningene best mulig og pakke dem inn i en visuelt matchende innkledning og de akustiske partiene spilles selvfølgelig også live. Dette blir selvsagt en ny utfordring for oss men vi er av den oppfatning at våre fans opplever 50 prosent av konserten gjennom ørene og de resterende 50 prosentene gjennom øynene.
Hvis du måtte velge en favoritt låt fra plata, hvilken ville det bli og hvorfor akkurat den? Jeg har ingen bestemt favoritt siden jeg har jobbet med å perfeksjonere hver enkelt låt. Etter min mening så har hver enkelt låt sine egne særegenheter, men noen klar favoritt har ikke utpekt seg ennå. De andre bandmedlemmene er av samme oppfatning og det gjør det selvfølgelig veldig vanskelig for oss å bestemme hvilke låter vi skal inkludere i livesettet vårt. Vi vil aller helst kunne spille alle låtene fra ’Living on the Razors Edge’ live.
Som vi allerede har vært inne på så er dette et konseptalbum historien tar for seg et tema som man normalt sett ikke forventer seg fra et death metal band. Si litt om konseptet og hvordan dere kom opp med denne historien. Vi ville fortelle en historie som kunne vært hentet fra det virkelige liv. Vi ønsket ikke å fortelle noe trivielt eller urealistisk som lytteren ikke kunne relatere til. På denne måten kunne vi belyse noe av den urettferdigheten som finnes der ute i det virkelige liv. Historien vi forteller starter i ungdomstiden til hovedkarakteren, en jente som ble oppdratt i en godt beskyttende familie. Etter at moren dør endrer alt seg radikalt. Jenta havner i et dårlig miljø, mister grepet og lever livet på kanten av stupet. Hun blir kjent med feil mann og kommer i kontakt med narkotika og blir etter hvert avvist av sin egen far. Historien ender miserabelt når hun føder et barn.
Likte dere prosessen med å gjøre et konseptalbum og er dette noe dere vil vurdere å gjøre også på fremtidige utgivelser? Det å gjøre et konseptalbum er mye vanskeligere enn å gjøre et vanlig album, men med den ekstra innsatsen kom også iveren. Det var utrolig deilig å høre det ferdige resultatet og å motta all denne positive tilbakemeldingen. Vi søker hele tiden nye utfordringer men det er for tidlig å si om også neste utgivelse blir et konseptalbum, vi har enkelt og greit ikke planlagt så langt frem i tid.
Skiva slippes via Bastardized Records, mens Massacre Records står for distribusjonen. Hvilke forventninger har dere til skiva rent kommersielt? Vårt eneste fokus i så måte er å få distribuert plata til hvert eneste hjørne i verden, og med de to selskapene i ryggen tror jeg vi har gode muligheter til få det til.
Finnes det så noen konkrete turneplaner for å promotere albumet? Dessverre har vi ikke noe konkret ennå, men vi er selvfølgelig på utkikk etter et godt tilbud om å være oppvarmingsband.
….Og når får vi så oppleve Dying Humanity på norsk jord? Vi håper selvsagt at det skal skje snart. Vi har aldri spilt i Norge tidligere og er nok fortsatt temmelig ukjente der, men vi kommer mer enn gjerne dit for å overbevise norske metalfans.
Med de ordene sier vi takk til Kai og Dyining Humanity i denne omgang. Inntil de eventuelt dukker opp på en norsk scene så anbefaler vi alle fans av death metal og ekstrem metal generelt å sjekke ut ’Living On The Razor’s Edge’ for dette er nemlig en virkelig godbit av et album.