OLD MAN´S CHILD - Slaves Of The World

Slaves Of The World

- Tekst av Leif Neverdahl, 12. mai 2009 -

 

OLD MAN'S CHILD er tilbake med nytt album, 'Slaves Of The World' slippes 18 Mai på Century Media Records. I den anledning tok vi en prat med sjefen sjøl, og en mer sympatisk og trivelig ond fyr enn Galder skal du lete lenge etter.

Kan du først fortelle litt om dagens besetning i Old Man's Child? He he, ja det er jo ikke så veldig vanskelig det, det er jo meg da, og så har jeg med Peter (Wildoer) fra Darkane og Pestilence.

Hvordan kom du i kontakt med Peter? Vel, det var egentlig bare noen som nevnte navnet hans, og så sjekket jeg ham ut på myspace og syntes stilen hans passet meg bra, litt thrasha og veldig teknisk. Så sendte jeg en e-mail for å høre om han hadde lyst til å være med, og det hadde han. Etter det sendte jeg ham en cd med alle låtene, og vi møttes faktisk ikke en eneste gang før skiva, første gang jeg traff ham var faktisk i studio, så det var jo ganske spesiellt. Men det gikk uansett veldig bra, han kunne alle låtene nesten bedre en meg, så det var ingen problem. Litt eksperimentering i studio ble det jo selvfølgelig, han hadde jo en del ideer her og der, og det var jo bare positivt.

Da gikk det vel unna i studio også, hvor lang tid brukte dere på selve innspillingen?
Vi var vel tre uker, men så var det ikke alt jeg var helt fornøyd med, så vi dro tilbake noen dager og remikset littegrann. Men jeg gjorde jo en god del hjemme også, all vokal og synth og sånnt. Det tok egentlig veldig mye tid det jeg gjorde hjemme, så jeg sparte nok mye tid i studio på det.

Og når vi er inne på årets album, hvordan vil du beskrive det, er det mulig å sammenligne det med tidligere album? Nei, det er vel en sånn god blanding av alle album, slik det alltid er. Men sånn i forhold til forrige skive er det vel litt mer "dirty" tenker jeg, vi prøvde på en måte å få en litt mer skitten lyd, samtidig som det allikevel låter bra og moderne. Jeg brukte mye forskjellig utstyr som jeg kansje ikke ville brukt før, litt gamle forsterkere og sånne ting. Vi prøvde heller ikke ta den beste trommelyden, vi eksperimenterte en del der også, for å få den helt rette lyden for skiva. Det ble sånn "Nei, det der låter for bra, ta noe annet", he he. Det var en litt annerledes måte og jobbe på, men det var jo også planen. Den forrige skiva var veldig polert i lyden, så nå var det på tide med noe annet.

Og hva med selve musikken, hvordan vil du egentlig beskrive den? Det blir veldig vanskelig altså. Nei, ond metal rett og slett. Melodisk black metal er vel kansje det som passer best.

Synes vel jeg hører ganske så mye death metal også . . .? Joda, men å kalle det ren death metal blir feil. Melodic black death metal kansje. Nei, det blir vanskelig, tenker vi sier ond metal jeg, he he. Er uansett ikke tilhenger av å sette ting i bås, men på den andre siden, ser du på tekstene og hva vi på en måte står for, så er jo selvfølgelig black metal riktig.

Og siden du nevner tekstene, er det som vanlig at Gud er dum og alt det der . .? He he, joda, det er jo litt av det, men på denne skiva har jeg egentlig prøvd å skrive om masse forskjellige ting, og egentlig funnet inspirasjon fra mange forskjellige steder. Vanligvis har jeg bare satt meg ned og skriblet ivei, men her har jeg tatt opp en del forskjellige temaer, alt mellom himmel og jord, litt religion, litt aliens og litt vikinger. Bruker jo alltid litt metaforer og slikt, så selv om jeg kansje skriver om vikinger, så er det ikke nødvendigvis om det.

Du har med en sang med Norsk tekst, da er vel kansje den om vikinger da? Joda, det er den. Jeg ville blande inn alt mulig, både nye ting og ting jeg har gjort før. Er litt som handler som seriemordere og Djengis Kahn også i tekstene, alt i alt slikt som vi gutta liker. Og ellers når det gjelder akkurat den Norske teksten så har jo det lang tradisjon, og det passer godt å synge Norsk på black metal, det har vel blitt bevist mange ganger.

Når det gjelder produksjon av albumet, du har igjen valgt å jobbe med Fredrik Nordstrøm, kan du fortelle litt hvordan det er å jobbe med ham, og hvor viktig det er at akkurat han som er produsent? Vel, viktig og viktig, det som var mest viktig for meg nå var jo at jeg hadde jo spillt inn masse hjemme, så jeg måtte ha noen som hadde full kontroll på å overføre filer og slikt, for det skjønner ikke jeg så mye av he he. Og ellers å få mikset alt, for det blir jo veldig kaotisk på en måte, når du har gjort all vokal hjemme, for da kan jo lyden bli litt spesiell. Og så vet han jo hvordan jeg jobber, så det ble egentlig veldig praktisk, samtidig som det bare er tre timer å kjøre fra der jeg bor. Så egentlig ingenting spesiellt, du vet du får grei lyd der rett og slett, ingenting hokus pokus.

Og så det store spørsmålet, hvem eller hva inspirerer deg til å lage musikk . . ? Vel, som jeg pleier å si i andre intervjuer, jeg har jo veldig psykedelisk tapet på rommet som jeg pleier å stirre på. Nei, men det er egentlig veldig vanskelig å finne noe eksakt fra livet og rundt omkring, jeg vet ikke helt, jeg føler vel at jeg ikke akkurat finner inspirasjon fra andre band og slikt, det er mer at jeg har en egen rutine inne i hodet, jeg vet hvordan jeg liker ting og hvordan jeg vil ha det.

Hva med anmeldelser av platene dine, hvor viktig er det for deg? Selvfølgelig er det viktig, så lenge det er rettferdig. Hvis jeg leser en anmeldelse som er dritt dårlig og jeg føler det ikke er rettferdig, da reagerer jeg nok litt. Men det er jo heller ikke sånn at jeg gjør om stilen fordi noen ikke liker det, det får heller være deres problem.

Over til noe helt annet, hvordan har Old Man's Child egentlig gjort det sånn rent salgsmessig, er du fornøyd med hva du har oppnåd med bandet? For å være et band som aldri drar på turne og ikke promoterer seg selv så veldig, så har det gått veldig bra. Første skiva solgte vel noe sånn som 15-20 tusen, og så har det vel gått opp til rundt 50 tusen etter det. Nå har jo ikke den nye kommet ut enda, så det er jo selvfølgelig vanskelig å si hvordan det vil gå med den da.

Så roter vi oss litt vekk i en liten diskusjon om ulovlig nedlasting og slikt, albumet er nemlig desverre blitt offer for en del piratvirksomhet. Ikke bra i det hele tatt, slike ting ødelegger veldig mye, artistene har jo selvsagt dette som en uhyre viktig inntektskilde, og da skjønner jo alle at noen taper penger på slikt. Og til alle der ute som laster ned ulovlig uten å støtte artistene, håper dere får svineinfluensa og kugalskap hele gjengen.

Du nevnte at du aldri turnerer med Old Man's Child, og det vil aldri skje heller, eller..?? Vel, jeg har jo faktisk snakket med en del orginal medlemmer om å ta et par konserter, begynne litt i det små og bare ha det litt artig., så det er jo ikke helt umulig det . Men det er jo veldig mye som må passe hvis vi skal gjøre det, finne masse folk, lære låter fra alle skivene, ta fri fra jobb, og så videre. Så noen lang turne hadde nok ikke vært aktuellt, men det å spille et par konserter er jo ikke vanskelig, det er jo bare å få ræva i gir he he. Men nå det er sagt så er jeg jo ganske fornøyd med situasjonen slik den er nå, at det går ann å eksistere som et seriøst studioband, og bruke all tid på å lage bra skiver.

Og når du er inne på tid, hvordan får du tid til alt, du er jo en smule opptatt med et annet lite band også..? Joda, Dimmu krever jo en del tid, ikke tvil om det, men vi har jo mye tid til overs også, vi er ute og spiller en måned og to, men så er vi jo ofte hjemme noen måneder etter det. Det er jo ikke unormalt å spille i to band i Norge heller, det er ikke noe problem.

Følger du ellers med på hva som rører seg i musikkens verden, både i Norge og det store utland? Og hva hører du på selv for tiden? Jeg følger vel litt med, men jeg må innrømme at jeg aldri går ut og kjøper noen skiver jeg aldri har hørt om før. Jeg hører jo også på det som blir sendt til meg. Akkurat nå blir det jo mye smurfene og kaptein sabeltann he he, har jo unger. Ellers hører jeg en del musikk i bilen, akkurat nå er det et svenskt band som heter Devian, den er ganske bra. Ellers hører jeg egentlig på alt mulig, og når det blir party så slår man jo litt på stortromma, da blir det å gå gjennom hele samlinga på en måte.

Til slutt, verdens viktigste spørsmål, hva er verdens beste album og hvorfor?
He he, den var jo litt vanskelig, men jeg sier Slayer med 'Reign In Blood'. Udødelige skiver er sjeldne, og akkurat 'Reign In Blood' er vel et stjerneeksempel på en skive som lever og lever, år etter år.

Write a comment...

Latest reviews

78 Even Knudsen

GRAVESPELL Frostcrown

San Diego, California based Gravespell are back with their sophomore album to follow up their 2013…
116 Even Knudsen

DYSMORPHIC An Illusive Progress

French tech death metallers Dysmorphic are back with the follow up to their ambitous 2013 debut 'A…
105 Even Knudsen

CORPSESSED Impetus Of Death

'Impetus Of Death' is the title of second full length album from Finnish death metal act…
247 Even Knudsen

BUFIHIMAT I

First thing first, I've never heard of Russian act Bufihimat before and the only reason I decided…
182 Even Knudsen

PSYCROPTIC As The Kingdom Drownes

Founded by brothers Joe and David Haley back in 1999, Tasmanian technical death metal veterans…
338 Even Knudsen

TROLLWAR Oath Of The Storm

Trollwar is a Canadian band, based in Quebec and 'Oath of The Storm' is their second full-lenght…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32twitter 32google plus 32

 Email:

 Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2018. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares