Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

OLE ALEXANDER MYRHOLT - Nordlenning Med Mange Jern i Ilden

 

Nordlenning Med Mange Jern i Ilden

- Tekst av Even Knudsen, 15. september 2005 -

 

Den årvåkne leser har kanskje merket seg at det ikke er så lenge siden sist vi hadde en prat med Ole Alexander Myrholt her på The Streets, den gang i forbindelse med DIABOLICAL BREED. Nå skal vi imidlertid gå mannens øvrige prosjekter litt nærmere i sømmene, for Ole er nemlig en mann med mange jern i ilden. I tillegg til at han driver selskapet INRI UNLIMITED er han involvert i opptil flere bandprosjekter. Blant annet røper han at ting har begynt å røre på seg i ENSLAVEMENT OF BEAUTY leiren. Men la oss starte med INRI UNLIMITED, vi ber Ole fortelle litt om bakgrunnen for etableringen av selskapet og hva han ønsker å oppnå med det.

INRI Unlimited ble som så mye annet unnfanget i fylla. Et resultat av gjentatte fyllekuler der planene formerer seg som bakterier på et skittent kjøkken. Utgangspunktet var vel rett og slett bare lysten på å gjøre det hele selv istedenfor å gi produktene til et eller annet fortapt etablissement som gjør alt de kan for å kjøre deg i toer’n. Hardt.

Er dette utelukkende en kanal for å få ut eget materiale eller satser du på å utgi andre artister også? INRI Unlimited er først og fremst ment som en kanal for mine egne utgivelser men vi ser ikke bort i fra at vi kan komme til å ekspandere i fremtiden. Alt avhenger av finanser og hvorvidt vi finne noe som er interessant nok til å gi ut.

Ole holder fortsatt til i Mosjøen til tross for at byen ikke akkurat er verdens musikknavle - metal miljøet i Nord-Norge er jo heller ikke voldsomt stort. Er det ikke fryktelig tungvindt å ha sin base i Nord-Norge når man driver med metal, hadde det ikke vært lettere å være stasjonert nærmere begivenhetenes sentrum (les Oslo)? Det hadde selvfølgelig vært enklere på mange måter. Man har jo definitivt flere og større resurser lenger sør for ikke å snakke om reiseutgifter og slikt. Hovedgrunnen til at jeg fremdeles bor i nord er sønnen min. Han er første prio så jeg blir nok boende her oppe en stund til.

På spørsmål om hvilke andre Nord-Norske metalband han kjenner til er det kun ALLFADER og ELITE (begge fra Mo i Rana) han kommer på ved navn.
Som lovet i overskriften var en del av hensikten med dette intervjuet å få lokket litt informasjon rundt ENSLAVEMENT OF BEAUTY ut av Ole. Dette bandet/prosjektet er i mine øyne noe av det absolutt ypperste Nord-Norge har fostret i metal sammenheng. Ryktene sier at ENSLAVEMENT OF BEAUTY har begynt å røre på seg igjen, stemmer dette Ole?
Det stemmer det. Et par nye låter er allerede ferdig komponerte og flere er på vei.

Når kan vi så forvente et nytt album fra den kanten? Det blir etter all sannsynlighet først en utgivelse med et par nye låter, muligens en coverlåt, samt en del gammalt snadder i form av demoer og leftovers før vi smeller en ny skive

På ’Megalomania’ bidro både Asgeir Mickelson, Hans-Åge Holmen og Fred Endresen. Kommer noen av disse til å bidra på det nye albumet? Sannsynligvis ikke. Regner med at vi kommer til å gjøre alt selv siden vi ikke tenker å opptre fremover.

Har du noen formening om hvilken retning det nye materialet vil ta kontra ’Traces O Red’ og ’Megalomania’? Man vil nok skjønne hvem det er for å si det sånn.

Betryggende å høre, ingen grunn til å endre på en formel som allerede er god som gull. Men hvorfor har ting tatt så lang tid, og hvorfor ble det så dødsens stille rundt bandet etter utgivelsen av 'Megalomania'? Alt raknet. Både personlig og profesjonelt.

Ok, vi bryr oss ikke med å grave dypere på den materien. Det viktigste er tross alt at ting ser ut til å fungere igjen nå. I mine øyne er ’Traces O Red’ og ’Megalomania’ ganske ulike rent stilmessig. Er du enig i dette, og var dette i så fall tilsiktet fra deres side? Jeg tror den største grunnen til det er det lydmessige. I tillegg til at ”Traces..” ikke inneholder alle de gitarene den burde inneholde. Her kan man skylde på Studio og tid og alt det der. Men det er klart, du vil jo finne en viss progresjon fra skive til skive. Ellers hadde det jo ikke vært vits i å gjøre flere skiver.

Hvis ikke hørselen bedrar meg er trommene på ’Traces O Red’ programmerte. Har jeg rett, og i så fall hvorfor spiller du ikke trommer selv på denne utgivelsen? (og på Megalomania også for den del). Jeg ønsket ikke å bidra med noe annet enn lyrikken og vokalen i denne sammenhengen. Utgangspunktet for EoB er veldig 50/50 fordelt mellom det musikalske og det litterære. Det er slik det har fungert best så da kjører vi det sånn. Grunnen til ”Megalomania” ble med akustiske trommer var at Asgeir var hypp på å være med. Så da måtte han jo få det

Tekstene dine i EOB virker veldig gjennomtenkte og poetisk inspirerte. Hvor viktig er tekstene for deg, og hvor mye tid/ressurser legger du ned i en tekst? Det varierer alltid. Som regel så går det ikke lange tiden fra en tekst er påbegynt til den er ferdig. Men som sagt, det varierer. Skrivingen er en stadig pågående prosess og kan vel mest regnes som en jævlig kryptert dagbok.

Hvordan blir en EOB låt til fra idé til ferdig produkt? Tony komponerer låter og jeg bidrar med det litterære

Du har, som de fleste som leser dette intervjuet sikkert skjønner, mange jern i ilden på siden av EOB. Hva med Tony (Eugene Tunheim)? Har ikke hørt noe fra den kanten utenom i EOB sammenheng, har han andre prosjekter på si? Ikke noe konkret på tapetet der. Men du skal ikke se bort i fra at det vil skje noe.

Begge skivene deres har høstet gode kritikker (ikke minst her på The Streets), hvordan har skivene solgt? Spør du meg så spør jeg deg. Venter fremdeles på en del papirer fra et visst selskap. Skal unnlate å uttale meg om seriøsiteten til dette selskapet men en ting er sikkert, kommunikasjonen er det noe feil med. v
Hvilken EOB låt/låter er du selv mest fornøyd med selv, og hvorfor? Jævlig vanskelig spørsmål. Vi har mye fett liggende på tape. Og de nye låtene tror jeg blir meget interessante. Så…

Ja, ja....fikk vel ikke akkurat svar på spørsmålet mitt der, men det lover i alle fall godt med tanke på det vi har i vente. Ville du gjort om noe på noen av skivene hvis du hadde muligheten, og ressursene til å gjøre det? Noen måneder etter at en skive er ”ferdig” sitter du bestandig igjen med tanker om alt man kunne gjort bedre og eller annerledes. Sånn er det bare, men sannheten er at om man gjør materialet på nytt igjen så blir det ikke nødvendigvis bedre. Gjort er gjort og det nytter ikke å gråte over spilt kokain.

Med de ordene forlater vi ENSLAVEMENT OF BEAUTY for denne gangen og penser samtalen inn på et annet meget spennende band hvor Ole Alexander Myrholt er involvert, nemlig ARCHON. Bandet var opprinnelig ment som et soloprosjekt fra Lars Archon, hvordan kom du inn i bildet her? Lars var session gitarist i EoB og spurte meg om jeg ville ta meg av vokalen i Archon og etter å ha hørt noen låter takket jeg ja til jobben.

I hvor stor grad har du vært involvert i komponeringen av låter til den kommende promoen ’Birthmachine’? I likhet med EoB så skriver jeg her tekstene og synger.

Er Archon per i dag å anse som et fullverdig band? Archon er et fullverdig band ja. Besetningen er nå Lars – gitar, Rune – gitar, Andreas – bass, Dan – trommer og undertegnede – vokal.

Vet at dere i disse tider er i gang med bandøvinger i Oslo, betyr det at ARCHON blir å se live i nær fremtid? Det stemmer. Vi er godt i gang med øvingene og kommer til å gå på scena når vi føler at tiden er inne.

På mitt spørsmål om de låtene som ligger tilgjengelige for nedlasting på bandets nettside er representative for materialet forøvrig på ’Birthmachine’ svarer Ole med å love meg at en kopi av skiva er underveis i posten i disse dager.....Spennende. • ARCHON fremstår som en lett blanding av melodiøs death metal og thrash. I følge eget utsagn inspirert av band som At The Gates, Carcass og Queensryche, er dette band som har hatt spesiell betydning for deg i oppveksten? Jeg må vel innrømme at jeg ikke helt deler entusiasmen for Queensryche men klart, gutta kan spille. At the Gates og Carcass derimot. Og mye annet fra samme perioden. Krem!

Hva ønsker dere å oppnå med ’Birthmachine’? Platekontrakt og verdensherredømme? Sånn ca det ja. Vi vurderer selskaper og slikt for tiden. Så får vi se.

I WAS FLESH ONCE er et annet av Ole's mange prosjekter. Prosjektet har ligget i vannskorpa siden 1998, vi ber Ole om å gi oss en innføring i prosjektets tilblivelse og historie? Det hele starta som et soloprosjekt. Så ble det nesten et band. Så tilbake til soloprosjekt. Frem og tilbake er til tider like langt og vel så det. Har vel egentlig ikke hatt nok tid til dette prosjektet selv om tankene rundt det bestandig har ligget på lur.

Dere har så langt gitt ut en demo kalt ’Zaftig’. Si litt om denne demoen. Jeg husker ikke helt når den ble innspilt. Det må være rundt 5-6 år siden. Har bare råmiksen siden noe rart skjedde med opptaket. Så lyden kunne ha vært en del bedre. Ellers er det 3 låter som ikke blir gjort noe mer med, med det første.

Planen er at dere skal i studio i løpet av relativt kort tid, betyr det at dere har materiale klart til et fullt album? Jeg har skrevet 8 nye låter som blir å finne på debutskiva ja

Jeg har kun hørt en låt fra skiva, med det klingende navnet 'Korsbærerfaen', representerer denne låten et tverrsnitt av det vi kan forvente oss på den kommende skiva? Litt vanskelig å si. Man vet liksom aldri før man er i gang i studio. Ting har en tendens til å ikke bli som man forventer. Vi snakker i hvert fall om black metal med litt rock ’n’ roll og et og annet skittent thrash riff.

Denne låten har norsk tekst, mens de eldre låtene har engelsk tekst. Vil vi se flere norske tekster når det endelige produktet er ferdig? 6 av 8 låter vil være med norsk tekst denne gangen

Du spiller gitar og trommer i I Was Flesh Once (og jeg gjetter på at du også står for vokalen på demoen), men hvis jeg har skjønt deg rett kommer du til å overlate vokaljobben til andre på den kommende skiva? Hvem er det i så fall vi får høre synge? Nå var det meningen at vi skulle bli fullt band men det ser ut til at jeg gjør trommer, gitar og noe vokal denne gangen. Hans AG3 (Gaia Epicus, x-EoB) er fortsatt med på jævlig fort bass. Vokalen blir sannsynligvis fordelt litt på noen gamle kjenninger.

Har dere noen tittel klar for den kommende skiva og når kan vi forvente at den ser dagens lys? Tittelen er ikke klar enda. Den kommer etter materialet er ferdig innspilt som vel blir i løpet av et par måneder.

THE WIPCORDS representerer noe ganske annet enn de øvrige prosjektene vi har vært innom i dette intervjuet. Ole beskriver stilen som Psyrock. Hva legger du egentlig i det begrepet? Rett og slett bare at det er sykt og annerledes.

Så enkelt kan det altså sies he,he. Noen spesielle band som har tjent som inspirasjonskilder i denne sammenhengen? Hm. Egentlig ikke…

The Wipcords har et album på trappene, ’Night of Vice in Budapest’, når vil dette bli utgitt? Whipcords skiva var egentlig ment som første utgivelse på INRI men siden jeg aldri blir ferdig med skiva så prioriterer jeg å få ut IWFO skiva. Men den kommer…

Du spiller gitar og synger i denne sammenhengen, si litt om hvem andre som bidrar og hvilken bakgrunn de forskjellige har. En trommis ved navn Kim Åge spiller på 6 av 11 låter på skiva. Jeg spiller på de resterende 5. Nochmar spiller bass på det meste bortsett fra litt småplukk her og der og ei hel låt som jeg gjør. Ellers har mine gode venn Noralf ”the Avenger” Jensen bidratt med litt her og der. Vokalen er litt mellom barken og veden. Jeg har gjort noen opptak men er ikke fornøyd.

Låtene jeg har hørt er kun råmikser uten vokal. Hvordan kommer vokalen til å låte på det endelige produktet, blir det utelukkende ’ekstremvokal’ eller kommer du til å eksperimentere med andre vokalformer også? Det vil ikke bli ekstrem vokal i det hele tatt. Kun tonal synging. Eller atonal...he,he. Har noen tanker om hva jeg vil ha så vi får se. Skal prøve ut noe når vi er ferdige med å bygge studioet vårt

Vi nærmere oss sånn smått slutten på dette intervjuet, men før vi slipper herr Myrholt skal vi innom et siste prosjekt, nemlig BORTGANG som slapp en live-i-studio demo i 2002. Foreligger det noen planer om å følge opp med nytt materiale Ole? Sannsynligvis ikke. Folka har flytta til alle kanter og det blir i det hele tatt jævlig mye styr om vi skulle prøve å organisere noe. Før drakk vi hele tiden og spilte og sånn. Da var det gøy. Nå ville det bli mer et ork.

Foruten deg bak trommene deltar, Nochmar fra Diabolical Breed på bass (tar jeg feil nå? Blir en smule forvirret av alle disse artistnavnene for å si det pent…he,he). Hvem er det ellers som skjuler seg bak dekknavnene Swarta, Zrap Wictor, og Prima? Nochmar på bass ja, Swarta finner du nå i Elite på vokal, Zrap Wictor og Prima bor langt unna.

Du beskriver stilen som black metal, men med fiolin i line-up’en dukker det vel opp en og annen folketone vel? Klart vi dro en og annen folketone..ha,ha. Sklir jo rett inn i black metallen det. Tenker å gi ut demoen sammen med en 5 spors greie jeg spilte inn i 2003 med IWFO. Bare som en kuriositet.
Hvordan får du tiden til å strekke til til alle disse prosjektene, og, ikke minst, hvordan klarer du å holde dem atskilt? Det går greit å holde dem atskilt siden jeg gjør litt forskjellige ting i bandene. Er jo ganske klar på at jeg ikke gidder å ha mange like band. Det ville jo være som å spise kjøttkaker 3 ganger om dagen. Det er egentlig et helvete det med tid. Jobbe skal man jo også gjøre. For man må jo ha mat og slikt. Og så skal man jo ha tid til familien. Og en del Playstation med sønnen min blir det jo…

Hvilke(t) av disse bandene/prosjektene er det som har høyest prioritet hos deg? Det går litt opp og ned men det ser ut som Archon blir viet mest tid til fremover sånn øvemessig. Og så skal jeg jo i studio med IWFO. Og så skal jeg jo gjøre ferdig Whipcords skiva. Og så skal vi jo lime sammen noe nytt med EoB. Og så spiller jeg på no greier som jeg ikke vet hva heter men som også skal skje fremover. Og så…og så



Det får bli de siste ordene fra mister Myrholt i denne omgang, men vi lover selvfølgelig å komme tilbake etter hvert som et eller flere av mannens prosjekter dukker opp i form av en cd-utgivelse. Personlig er det nok ENSLAVEMENT OF BEATUY det jeg ser mest frem til, men ARCHON er også et særdeles spennende band som det er vel verdt å merke seg. Anmeldelse av 'Birthmachine' kommer her på The Streets om ikke alt for lenge.


Write a comment...

Latest reviews

176 Even Knudsen

ACCEPT Too Mean To Die

More than four decades has passed since Accept released their self-titled debut album back in 1979,…
319 Even Knudsen

MORDKAUL Dress Code: Blood

I must start by saying that I have a very limited amount of information available about Mordkaul,…
512 Even Knudsen

DEEDS OF FLESH Nucleus

This is undoubtedly the most anticipated release this year for me personally and now the wait is…
357 Even Knudsen

HELL:ON Scythian Stamm

I must admit that I have never heard of this Ukrainian band before, even though Scythian Stamm is…
369 Even Knudsen

PROFANITY Fragments Of Solace

On December 4th German tech-death veterans Profanity returns with their fourth full length studio…
509 Even Knudsen

MORS PRINCIPIUM EST Seven

Mors Principium Est can look back at a career spanning over 20 years as they now release their…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares