PROTO-KAW - Når Fortid Blir Nåtid
Når Fortid Blir Nåtid
- Tekst: Even Knudsen, 15.04.2004 -
Navnet Proto-Kaw er kanskje et ukjent navn for mange, spesielt de som tilhører den yngre garde, men hvis jeg nevner navnet Kansas burde det ringe en bjelle hos de fleste med forkjærlighet for progressiv rock. Bandet som verden i dag kjenner som Kansas er tredje utgave av bandet, mens Proto-Kaw er andre utgave. Dette ligger også i selve navnet; ’Proto’ betyr ’før’, mens ’Kaw’ er det indianske navnet på det området som i dag heter Kansas. To skiver er sluppet under logoen Proto-Kaw. Den første bærer tittelen ’Early recordings from Kansas 1971 – 1973’, mens den andre, som er en flunkende ny studioskive, har fått tittelen ’Before became after’. Jeg var så heldig å få Kerry Livgren, gitarist og låtskriver, i tale for å få mer klarhet i historien rundt dette noe bemerkelsesverdige bandet..
Først må jeg få gratulere med ’Before became after’, en glimrende skive. Skiva er akkurat sluppet i Europa gjennom Innside Out Music, men den har vært ute en stund i USA. Hvordan har responsen fra fans og media vært så langt? Hallo Even. Skiva har bare vært ute en kort stund, men responsen har vært fantastisk – mye bedre enn vi har turt å håpe på. Anmeldelsene har vært strålende og vi har fått mye mer publisitet enn jeg regnet med.
Hva fikk dere til å ta avgjørelsen om å gjøre en ny Proto-Kaw skive, etter alle disse årene? Vi møttes for en gjenforening etter at den første cd’en (på Cuneiform Records) ble gitt ut. Det var første gangen vi så hverandre på mange år. Mens vi snakket sammen, lurte jeg på hvordan ting ville vært om vi hadde fortsatt sammen som et band og hvilken type musikk vi ville ha skrevet. Jeg spurte gutta om de kunne tenke seg å gjøre en eller annen form for innspilling, og alle var veldig entusiastiske. Jeg tror de var en smule nervøse, men spente. Det var slik det hele startet…
Fortell litt om innspillingsprosessen av ’Before became after’. Noen av dere har vært borte fra musikkbransjen i ganske mange år. Det må ha vært utfordrende for dere. Gikk alt som smurt hele veien eller støtte dere på problemer underveis? Vi hadde faktisk ganske så få problemer, bortsett fra det å holde tidsskjemaet. Det krevde mye øving men det var noe av det mest bemerkelsesverdige jeg har opplevd i min karriere. De fleste bandmedlemmene hadde ikke spilt – eller sunget – på nesten tretti år. Denne musikken er veldig utfordrende å spille men alle formelig overgikk seg selv. Jeg har aldri hørt om noe lignende. Mirakuløst egentlig.
Det hadde vært interessant å få vite hva de forskjellige bandmedlemmene har gjort i tiden fra dere skilte lag for snart tretti år siden og frem til nå? Merkelig nok ble de, med unntak av Brad (trommer), ikke værende i musikkbransjen. Dan er tekniker hos Nebraska Public Television, Lynn ble fotballtrener og John selger utstyr til industrien. Alle fant tilbake til rollen som musikere så naturlig at det virket som om tiden har stått stille.
Er tittelen på skiva, ’Before became after’, å betrakte som en refleksjon over hva som har skjedd gjennom disse årene? At det som før ble omtalt som pre-Kansas nå er blitt post-Kansas? Ja, akkurat. Det er veldig beskrivende for hva som har skjedd med oss i denne tiden.
Hva med låt materialet. Ble låtene skrevet etter at dere bestemte dere for å gjøre et nytt album, eller er det hovedsakelig eldre materiale som simpelthen var for bra til å ikke bli utgitt? Det meste av materialet, ca 70 %, er helt nytt. Resten er låter som vi spilte sammen for mange år siden, men de har til en viss grad blitt omarrangert eller omskrevet. Jeg har prøvd å gjøre alt så enhetlig som mulig slik at lytteren ikke kan si hva som er gammelt og hva som er nytt.
Hvis jeg har forstått det riktig er det du som står for det meste av låt materialet. Har de øvrige bandmedlemmene vært med på å forme låtene, eller dikterer du at slik skal det være – gjør det? Jeg har stått for selve komponeringen av låtene, unntatt coveren vi gjør av Cryan’ Shames, men alle musikerne kommer med sine egne bidrag til Proto-Kaw. Som låtskriver prøver jeg å gi musikerne stor frihet til å tolke låtene på sin egen måte. Det er teamarbeid.
Progressiv rock er fundamenter i musikken deres, men dere har inkludert elementer fra flere forskjellige musikkstiler. For eksempel mener jeg å høre elementer fra det fjerne Østens musikk. Hvilke artister, eller stilarter, har inspirert deg mest som låtskriver? Det er umulig å nevne influenser – De er for mange og for varierte. Et av våre mål er å unngå at Proto-Kaw skal låte som noe annet band, Kansas inkludert. Forhåpentligvis har vi lyktes med det.
Hører du fremdeles på progressiv rock/metal, og hva synes du i så fall om den nye generasjonen progressive band? Noen spesielle favoritter? Jeg hører på alle typer musikk – Klassisk, jazz, alle former for rock, prog, blues, celtic….alt mulig. Av nyere metalband er nok King’s X mine favoritter. Når jeg jobber blir det imidlertid lite tid til å høre på andre ting.
Har dere planer om å gjøre en turne for å promotere skiva, og i så fall hvor stor er sjansen for at vi får se dere på en scene i Europa? Selvfølgelig håper vi å få til å turnere, men for øyeblikket har vi bare noen få opptredener her i statene booket. Ja, vi kommer svært gjerne til Europa. Vi får se hva som skjer etter at skiva har vært ute en stund.
Hva så med fremtiden, kommer det en tredje Proto-Kaw skive? Vi har aldri drømt om at det skulle bli en første, heller ikke en andre. Jeg tror gutta er svært lystne på å jobbe mer med musikk i fremtiden.
Med de ordene sier vi takk til Kerry Livgren i denne omgang, og jeg tror nok det er mange med meg som gjerne vil høre mer til dette bandet i tiden som kommer.