Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

SATYRICON - Now, Diabolical - Frost Letter På Sløret

 

Now, Diabolical - Frost Letter På Sløret

 

 

Satyricon er i disse dager aktuelle med sitt nye studioalbum “Now, Diabolical”, og i den forbindelse tok vi en snakk med bandets skinnpisker Frost. Satyricon har de siste årene kanskje vært Norges mest profilerte ekstremmetalband, og som da forrige utgivelse ”Volcano” kom på markedet i 2002 er på ny en mer eller mindre samlet presse nærmest euforisk i anmeldelsene sine.

 

”Now, Diabolical” har fått svært bra kritikker hittil, 6 av 6 i Dagsavisen, 5 av 6 i Aftenposten og 5 av 6 i Scream Magazine for å nevne noen. Dagsavisen hevder også at dette er den mest fengende og lettest tilgjengelige Satyricon-skiva til nå, samtidig som man kan hevde det stikk motsatte – at dette er en flerdimensjonal og mye mer komplisert utgivelse. Jeg forstår egentlig begge deler. For oss er det ikke et spørsmål om grad av tilgjengelighet når vi lager en skive, vi ønsker å lage så bra musikk som mulig, uten å ta hensyn til det kommersielle. Når det gjelder det med tilgjengelighet, tror jeg skiva inneholder en kraft som formidles veldig direkte, og slik sett kan det være at dette tiltrekker folk som i utgangspunktet ikke er spesielt metal av seg. Det ligger en energi der, som til tross for den übermørke stemningen kan huke tak i de som i utgangspunktet ikke forstår musikken. Det er flere måter å forstå skiva på, den rommer store dybder som gjør at man kan ha flere oppfatninger av den.

Det er en rimelig pussig tittel på skiva? Er det noen spesielle baktanker med den? Småpussig kan man godt si, eller kanskje heller mystisk. Den kan sees på som en inngangsport eller et hint til resten av albumet, det ligger en skjult dybde der på samme vis som på resten av skiva.

Det hviler en viss apokalyptisk eller dommedagsaktig stemning over ”Now, Diabolical” både musikalsk og tekstmessig. Noen partier har visse likhetstrekk med Celtic Frosts ”Into the Pandemonium”, tenker da spesielt på bruken av blåsere. I tillegg har dere klart å få et svært så organisk lydbilde, det låter ”varmt” på samme tid som albumet utstråler en sterk, kald stemning? Jo, jeg kan forstå hva du tenker på. En kan nok si det er en viss apokalyptisk følelse over både musikk og tekster, uten at det nødvendigvis gjelder alle sangene. Det er uansett mye intensitet i både tekstene og det musikalske. Alt Satyricon gjør er preget av en helhetstankegang, derfor finner man et klart samspill mellom tekst, musikk og det visuelle.

Jeg kan skjønne Celtic Frost-assosiasjonene, og jo da, vi liker gammel Celtic Frost vi. Nå har det ikke vært noen direkte inspirasjon for oss på dette albumet, vi ønsket en spesiell feeling som vi forsto at vi ikke kunne skape kun ved hjelp av gitarer og de andre instrumentene vi normalt benytter oss av. Vi fant så ut at bruk av blåsere ville være passende i forhold til de forestillingene vi hadde. Som du sier er lydbildet svært organisk, og vi mente at det ville være feil å bruke synthesizere for å få frem de effektene vi ønsket med et slikt lydbilde, det måtte bli ekte vare.

De fleste band er som regel fornøyd med alle låtene på et nytt album, men er det noen spesielle du vil fremheve på ”Now, Diabolical”? Selv synes jeg ”To the Mountains” er en utrolig mektig låt, til tross for at jeg først undret på om det var en Big Bang-cover. Ja, jeg synes jo vi har skapt et utrolig bra album, men de låtene som gjør meg virkelig kraftig berørt er ”A New Enemy”, ”That Darkness Shall Be Eternal” og ”The Pentagram Burns”. Det er flere som har fremhevet ”To the Mountains” som en personlig favoritt; det er jo en veldig spesiell låt. At Big Bang har en låt med samme navn var jeg ikke klar over.

Hvordan samarbeider du og Satyr i låtskrivingsprosessen? Denne gangen hadde Satyr en solid samling av gitartemaer klare før han presenterte noe for meg. Rytmestrukturen var allerede uttenkt for noen av disse temaene; for andre måtte vi jobbe dem frem i övingslokalet ved at jeg kom opp med ulike forslag som vi prövde ut, spilte inn og vurderte. Vi satte strenge rammer for låtene og hvordan de skulle flyte, og jeg må si at vi hadde en intensiv prosess gående under forberedelsene til skiva. Vi krevde at hver låt skulle fungere 100% tvers igjennom, og det betöd veldig mye utpröving av lösninger, forkasting av ellers briljante riff og vanskelige vurderinger.

Som nevnt har Satyricon denne gangen en særdeles organisk lyd. Hvordan vil du sammenligne trommearbeidet i Satyricon med det å spille i 1349, et band hvor trommene ligger lenger frem i lydbildet? Jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i det med plassen i lydbildet. Det kan ikke sammenlignes, de bandene er drevet etter forskjellige prinsipper. Selv om god låtskriving står sentralt i begge, er 1349 mer tuftet på en sinnsyk brutalitet. 1349 holder ikke igjen på noe, mens Satyricon er karakterisert av stramhet og disiplin.

På låten ”A New Enemy” bidrar en kar ved navn John Woz. John ”Woz” Wozniak spiller i grungebandet Marcy Playground (som hadde en hit med ”Sex and Candy” for en tid tilbake), hvordan kom dere i kontakt med ham? Det var egentlig ganske tilfeldig. Da Satyr la på vokalen i Warehouse Studios i Canada, drev denne fyren og la vokal i et av de andre studioene der. Satyr hörte det og syntes det hørtes lovende ut i forhold til et arrangementet han hadde i tankene for ”A New Enemy”, og bare spurte om han kunne tenke seg å bidra. Vi hadde overhodet ingen anelse om hvem det var.

Satyricon deltok som første metalband noensinne på P3 Sessions for om lag en uke siden. Det må ha vært merkelig å skulle spille fremfor rundt 100 sittende fans? Det var en svært spesiell situasjon. Det var som om man satt i studio og skulle spille inn skiva på ett forsøk. Det ga en utrolig nerveballast i starten, det var omtrent som å skulle ha hundre kilo murstein i en sekk på ryggen. Etter hvert ble imidlertid stemningen svært god, omtrent som under en gig, og da var det jævlig heftig.

Dere åpnet med å spille ”Du som hater Gud”, hvordan blir låtvalget på turneen fremover? Spiller dere mye nytt? Har dere noen overraskelser på lur? Dette var ikke et helt sett, og konserten foregikk dertil før ”Now, Diabolical” er ute, så det blir naturligvis noe annet når vi skal ut på veiene. Vi kommer til å spille mer av det nye materialet, og muligens blir det noen overraskelser. Det blir trolig litt variasjon i settet utover også, vi får se. Når det er sagt er det ikke sikkert at vi vil forandre settet fra gang til gang, bare at vi ikke har statiske sett-lister.

For å gå litt tilbake til P3 Sessions-opptredenen, hadde dere med dere Kringkastingens blåserrekke live? Ja, det hadde vi. Vi hadde faktisk med oss flere enn vi har med på albumet. Under ledelse av Øyvind Westby hadde de til og med komponert flere arrangementer for oss, som vi ikke hadde hørt på forhånd, noe som låt veldig kult!

Så nå kommer Satyricon til å spille storslagne symfonikonserter á la Metallica? Vi synes i hvert fall det var en svært bra erfaring å ha med blåsere i studio og live, så du skal ikke se bort fra at vi kommer til å gjøre noe med dem igjen i fremtiden.

Fra det ene til det andre – i disse dager går startsignalet for årets Inferno-festival. Blir Satyricon å se på denne festivalen ved en fremtidig anledning? Nja, man skal aldri se bort fra det. Vi er et black metal-band, og Inferno er en festival hvor det er mange black metal-band – det er en naturlig link. Jeg vil ikke utelukke noe.

Black metal har fått mye oppmerksomhet i media det siste året, med Erlend Erichsens bok ”Nasjonalsatanisten” og nå den planlagte filminnspillingen av ”Lords of Chaos”. Har du/dere noen kommentarer eller meninger omkring dette mediefokuset på ”gamle dager”? Den filmen hørte jeg om først i går, så det har jeg ikke hengt meg så mye opp i. Jeg følger ikke så mye med på hva dagspressen skriver, men det er naturlig med skriverier omkring sjangeren. Det er tross alt en internasjonal musikksjanger som domineres av lille Norge, så at det blir skrevet om den er ikke så merkelig..! Det skal sies at pressen med tiden har fått en mer saklig tone i forhold til black metal, hvilket er bra.

Avslutningsvis – hvilke planer foreligger det for Satyricon i etterkant av turnéperioden? Nå har vi ikke tenkt stort lenger enn til turnering. Det blir jo en massiv turné denne gangen, vi kommer til å være ute på veiene mellom ett og ett og et halvt år fra og med nå. Først venter en rekke enkeltkonserter og festivaljobber, før vi starter en omfattende turné rundt september. Vi kommer til å kjöre på mye hardere enn noen gang før, vi har en verden å dekke. Når vi er ferdige ligger det i kortene at det vil bli en ny skive, vi spiller jo tross alt i et band, men vi har ikke lagt noen planer så langt frem i tid.



The Streets takker for intervjuet, og vil anbefale folk å sjekke ut den nye Satyricon-skiva ”Now, Diabolical” som er i butikkene tirsdag 18. april på Sony BMG.


Write a comment...

Latest reviews

167 Even Knudsen

ACCEPT Too Mean To Die

More than four decades has passed since Accept released their self-titled debut album back in 1979,…
307 Even Knudsen

MORDKAUL Dress Code: Blood

I must start by saying that I have a very limited amount of information available about Mordkaul,…
505 Even Knudsen

DEEDS OF FLESH Nucleus

This is undoubtedly the most anticipated release this year for me personally and now the wait is…
349 Even Knudsen

HELL:ON Scythian Stamm

I must admit that I have never heard of this Ukrainian band before, even though Scythian Stamm is…
360 Even Knudsen

PROFANITY Fragments Of Solace

On December 4th German tech-death veterans Profanity returns with their fourth full length studio…
496 Even Knudsen

MORS PRINCIPIUM EST Seven

Mors Principium Est can look back at a career spanning over 20 years as they now release their…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares