SEPULTURA - Derrick Green Om A-Lex og Litt Til

Derrick Green om A-Lex og litt til

Tekst av Anne Camilla Bergkvist, 3. mars 2009 -

 

Sepultura slapp sitt ellevte studioalbum, A-Lex i januar i år. I den forbindelse var vi i The Streets så heldige å få en prat med mannen bak bandets mektige stemme, vokalist Derrick Green. Jeg ringer opp gigantbyen Sao Paolo i Brasil og treffer en blid og opplagt Derrick i den andre enden av ”tråden”.

Det nye albumet deres, A-Lex ble sluppet 26.januar i år her i Skandinavia. Kan du fortelle litt om det? Hele ideen til dette albumet er basert på en bok, skrevet av Anthony Burgess som også har blitt filmatisert. Vi snakker selvsagt om ”A Clockwork Orange”. Det er et konseptalbum som i likhet med boken er delt inn i fire kapitler. Boka tar for seg Alex som er en slags gjengleder som står i spissen for en på ingen måte hyggelig bande. Alex selv er heller ikke noe trivelig bekjentskap.

Hva handler tekstene om? Tipper vår ”venn” Alex er ganske sentral her. Vel, det er han vel på sett og vis. Måten vi gikk frem på da tekstene skulle skrives, var å ta sentrale elementer i boka og mikse inn temaer og hendelser som er aktuelle i dag. Vi har også blandet inn en del fremtidsvisjoner, noe vi synes passer fint i og med at ”A Clockwork Orange” i seg selv er en fremtidsvisjon.

Dere har kalt albumet deres A-Lex. Det har vel også en del med hovedpersonen å gjøre, men hvorfor har dere valgt denne skrivemåten? Jo da, det er Alex som er opphavet til platetittelen, og vi valgte å legge inn en bindestrek for å lage et lite ordspill av det. Ved å stave det på denne måten åpner vi for at folk skal leke med ordet. A-Lex har noe futuristisk og vitenskapelig over seg. Når det staves slik gir det inntrykk av å være noe medisinsk. Dette kan igjen assosieres med narkotikamissbruk som dessverre er et problem en del mennesker sliter med i dagens samfunn. Ellers er Alex en forkortelse for navnet Aleksander. Aleksander er navnet til den russiske tsaren Aleksander Den Store. Han var en stor leder, noe som trekker paralleller til bokas hovedperson som er gjengleder. De som har lest boka eller sett filmen vet at Alex og gjengen hans var brutale og aggressive, og skapte redsel og uro der de for fram. Denne typen kriminelle gjenger er et kjent fenomen i de fleste større byer i dag, uansett hvor i verden du befinner deg. Tittelen er rett og slett et ord en kan leke med, og det er akkurat det vi ønsker at lytterne våre skal gjøre når de hører på plata.

Kan du fortelle litt om prosessen. Hvordan gikk dere fram da dere laget A-Lex? Vi har et øvingslokale her i Sao Paolo hvor vi møtes jevnlig for å øve. Da vi bestemte oss for å lage et konseptalbum baser på denne boka, leste vi selvfølgelig boka. Deretter øvde vi og jammet med ”A Clockwork Orange”- historien i bakhodet, og prøvde å fange stemningen og uttrykke den gjennom musikken. Slik bygget vi opp gitarriffene og etter å ha jobbet med dem en stund, la vi på trommer. Til slutt kom brølingen min på toppen. Hver dag tok vi opp alt som ble gjort i studio, og hver dag startet med at vi gikk gjennom gårsdagens opptak og diskuterte det vi hørte. Slik ”puslet” vi sammen albumet bit, for bit. Da musikken etterhvert begynte å ta form, laget jeg tekstene. Det er det hovedsakelig jeg som står for tekstene. Selve ideen om å lage et konseptalbum ut av denne boka, kom litt tilfeldig. Vi satt i øvingslokalet og snakket løst om hvordan vi syntes at det nye albumet skulle være. Diverse ideer ble kastet frem og tilbake, da en av oss sa noe om at: ”Hva med å gjøre det litt sånn Clockwork Orange?”. Hvorpå neste spørsmål ble: ”Hva med å lage et album baser på A Clockwork Orange-boka?”. Dette tente alle på, og her står vi.

Dere skal på Europa-turne i februar. Jeg kan ikke se Norge på listen over steder som skal besøkes i denne runden. Har dere noen planer om å komme hit i løpet av 2009? Hehe.. I første runde besøker vi øst-Europa. Deretter kommer vi tilbake for å spille på en del festivaler i løpet av sommeren. Høsten/vinteren 2009 tar vi en runde i vest-Europa. Jeg tror jeg tør røpe såpass at Skandinavia kommer til å stå på plakaten i en av disse rundene. Vi har spilt i Norge før, og liker godt å spille der. Det er mange steder som skal besøkes, så det kan dessverre av og til gå litt tid mellom hver gang.

Du overtok da en av grunnleggerne Max Cavalera, sluttet. Hvordan kom du i kontakt med Sepultura, kjente du for eksempel noen av bandmedlemmene fra før?
Nei, jeg kjente dem ikke personlig før jeg begynte i bandet, men jeg kjente godt til musikken deres. Da Max bestemte seg for å forlate bandet, sendte de ut en låt uten vokal til diverse vokalister som de ønsket å prøve ut. Jeg besvarte henvendelse, og ble invitert til Brasil på audition. Jeg tilbrakte hele to uker der nede. Den første uka, var en slags ”bli-kjent-uke”. Jeg fikk møte bandet og de ba meg med på fester, forballkamp, puben og diverse andre sosiale sysler. Jeg fikk møte vennene og familien til bandmedlemmene og vi merket raskt at kjemien stemte og at vi hadde det hyggelig sammen. Uke to ble jeg med til øvingslokalet og vi testet ut den musikalske kjemien. Den stemte også veldig bra. Jeg dro hjem til New York og en måneds tid senere ble jeg spurt om jeg ville være med i bandet. Jeg svarte selvfølgelig ja. Jeg pakket sakene mine og flyttet ned til den sykt store byen i sør. Jeg har bodd her i hele ti år nå, og stortrives.

Hva holdt du på med før du begynte i Sepultura, spilte du for eksempel i band? Ja, jeg spilte i band. Jeg kommer fra New Yorks hardcore/punk scene, og har siden fjortenårsalderen spilt i slike band. Jeg elsker fortsatt denne typen musikk, og hver gang det kommer et New York- hardcore/punk band til Sao Paulo, er jeg å finne blant publikum.

Er du involver i andre band/prosjekter ved siden av Sepultura? Ja, for tiden spiller jeg også i et band som heter Musica Diablo. Det var noen musikere her nede som spurte om jeg ville være med. Det er kjempegøy. Vi har ikke gitt ut noe ennå, men vi legger ut låtene våre på myspaces (www.myspace.com/musicadiablo). Det er veldig spennende og ikke minst utviklende for meg som musiker å spille med forskjellige folk, og eksperimentere med forskjellige typer musikk.

Hvordan er den brasilianske metalscenen? Det er masse som skjer her og det finnes mange flotte og dyktige band, så på det musikalske plan er det veldig bra. Problemet er selve promobite. Den har mildt sagt et stort forbedringspotensiale. Promotorene er ekstremt opptatt av å tjene mye penger, og vil ha urealistisk høye billettpriser. Metal er som kjent en spesiell form for musikk som ikke trekker de store massene, og når de priser billettene urealistisk høyt, blir resultatet at metalkonsertene blir dårlig besøkt. Dette fører igjen til at ingen vil arrangere konserter med metalband. For en vanlig lønnsmottaker i Brasil er det ingen selvfølge å ha råd til å gå på konsert flere ganger i måneden. Det er derfor bare en liten andel mennesker her nede som kan gå mye på konserter med de prisene det opereres med i dag, og av dem igjen er det bare en liten andel metalfans. Jeg tror sponsing er veien å gå for å få prisene ned på et nivå som gjør at folk flest kan ta seg råd til slike utskeielser.

Hva tror du at du hadde jobbet med hvis du ikke hadde holdt på med musikk? Før jeg ble med i Sepultura var jeg inne på tanken om å utdanne meg til å bli brannmann. De bandene jeg var med i på denne tiden var på ingen måte lønnsomme, slik at jeg begynte å se meg om etter alternative karriereveier hvis ingen ting snart begynte å skje. Jeg tror brannvesenet helt klart hadde vært en fin arbeidsplass for meg. Jeg er fysisk sett stor og sterk, og jeg synes det ser gøy ut å holde på med alt det utstyret. Ellers liker jeg å hjelpe folk.

Helt til slutt. Er det noe du har lyst til å si til dine norske fans? Først vil jeg si at vi elsker å spille i Norge. Vi har alltid blitt godt mottatt der. Vi har spilt i Oslo flere ganger, og kunne tenke oss å også besøke andre byer, for eksempel Bergen. Ellers vil jeg nevne at vi på denne turneen gir fansen mulighet til å gå inn på hjemmesidene våre i forkant og stemme frem tre ønskelåter til hver konsert. Vi synes dette er en kjempefin måte å kommunisere med fansen, og det er veldig interessant å se hva de forskjellige byene stemmer frem.

Da gjenstår det bare å ønske Derrick og resten av våre venner fra sør, lykke til med ny plate og turne. Og til de som har planer om å gå på Sepulturashow, sjekk ut hjemmesidene og stem frem dine favoritter.

Write a comment...

Latest reviews

85 Even Knudsen

COGNITIVE Matricide

Cognitive's 2016 album 'Deformity' was frequently played at my home around it's release, and now…
116 Even Knudsen

GRAVESPELL Frostcrown

San Diego, California based Gravespell are back with their sophomore album to follow up their 2013…
146 Even Knudsen

DYSMORPHIC An Illusive Progress

French tech death metallers Dysmorphic are back with the follow up to their ambitous 2013 debut 'A…
137 Even Knudsen

CORPSESSED Impetus Of Death

'Impetus Of Death' is the title of second full length album from Finnish death metal act…
268 Even Knudsen

BUFIHIMAT I

First thing first, I've never heard of Russian act Bufihimat before and the only reason I decided…
211 Even Knudsen

PSYCROPTIC As The Kingdom Drownes

Founded by brothers Joe and David Haley back in 1999, Tasmanian technical death metal veterans…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32 google plus 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2018. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares