Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

TRINE+KIM DESIGNERSTUDIO - Kim Snakker Om Coverart

Trine+Kim Designerstudio

Kim snakker om coverart

- Tekst av Anne Camilla Bergkvist -

 

Designerduoen Trine Paulsen og Kim Sølve feiret ti-års jubileet sitt med en retrospektiv utstilling, kalt Decade på Galleri Podium i Kulturhuset Hausmania 30.10-01.11 i fjor. De er blant annet kjent for å stå bak coverne til en god del kjente black-metal artister i tillegg til en rekke andre designoppdrag som plakater, bokomslag, magasinforsider og lignende.

Jeg tok meg en tur innom Decade og Podium, og fikk se deler av Trines Psykosedyr og Kims Unreality Prosjekt i tillegg til utvalgte platecover, blåst opp til store format. Noe av det første som slår meg er hvor sørgelig lite jeg som platekjøper får med meg av den visuelle delen av ”pakken”. Jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittlig opptatt av coverkunst, og mener selv jeg studerer coverne nøye. Ikke nøye nok tydeligvis, jeg ser for eksempel at det er en liten stavkirke i bakgrunnen på ”The Cult Is Alive” plata som jeg aldri har lagt merke til før. Det slår meg også hvor mye arbeid som egentlig ligger bak et enkelt cover, og føler meg som en litt utakknemlig fjott som bare tar god coverkunst for gitt uten å gi den, den oppmerksomheten den fortjener. For å dykke mer ned i dette emnet, benyttet jeg anledningen til å stille Kim noen spørsmål om dette.

Platecoveret er jo som kjent platas visuelle "ansikt" utad. Hva mener du et godt platecover bør inneholde?
Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Et cover bør representere en stemning, pirre nysgjerrigheten og passe til bandet det representerer, og da gjerne på en litt original måte. Som tenåring var jeg veldig besatt av covere og satt ofte og kikket på dem mens jeg hørte på plater og ble da veldig bevisst på koblingen mellom det visuelle og det musikalske.

Hvordan går dere i praksis frem når dere skal lage et platecover?
Etter at vi har avtalt det praktiske med band/selskap så går vi i gang med et grundig og viktig forarbeid; vi hører på musikken, leser tekstene, ser på tidligere covere, snuser litt rundt på nettet, snakker med bandet og gjør oss noen tanker om hva slags artist vi har med å gjøre og hva de ønsker å utrykke. I løpet av dette arbeidet kommer gjerne ideene av seg selv. Så begynner det praktiske samarbeidet på bakgrunn av dette. Ideene dikterer igjen hva slags teknikker vi skal bruke for å gjennomføre arbeidet på ideelt vis. Vi er opptatte av å konstruere noe fra bunnen av til hver enkelt artist vi jobber med, noe som er basert på denne artistens identitet. Dette må så kombineres med våre egne personlige ambisjoner for å gjøre det interessant og at vi faglig kan utvikle oss videre.

Dere har jo som kjent stått bak mangt et black metal cover. Hvordan er det å arbeide med black metal band? Er de annerledes enn andre oppdragsgivere? Ikke egentlig. Men det er nok mest fordi mange av kundene våre er temmelig alternative sammenlignet med andre slags kunder hos andre designstudioer. Vi er vant til fakirer, punkere, black metallere, okkultister, fetisjister, regissører, forfattere, billedkunstnere, klesdesignere, gallerister, forlag, koreografer... I det hele tatt. Det som er viktig for oss er at folk er ryddige, hyggelige og tør å slippe løs både våre og sine egne ideer og gi oss tillit og frihet til å gjennomføre arbeidet vårt best mulig.

Hva er ditt forhold til black metal? Jeg vokste opp med Heavy og Thrash Metal på siste halvdel av åttitallet. Holdt meg våken fra midnatt på søndagene for å pine meg gjennom all puddelrocken på Headbangers Ball så jeg fikk med meg "Triple thrash treat" på slutten av sendingen. Så kom nittitallet, jeg begynte på ungdomsskolen og fikk noen nye venner med samme interesser. Sammen fant vi snart frem til Death Metal og oppdaget snart Black Metal med Darkthrone's "A blaze in the northern sky". Det var stort. Så Black Metal er så absolutt en del av mitt liv.


Dere laget coveret til Mayhems "Ordo Ad Chao", Darksthrones "The Cult Is Alive" og DHGs "Supervillain Outcast". Kan du fortelle litt om disse? Hvordan gikk dere for eksempel frem da dere laget dem? Mayhem var en morsom affære. Vi hadde jobbet med Hellhammer ved et par anledninger tidligere, nærmere bestemt med Arcturus. Han ringte en kveld og ville ha oss til å gjøre dette oppdraget. Etter noen telefonsamtaler med samtlige medlemmer og et lengre møte med Attila der han gikk i dybden på tekstene og konseptet sitt, satte vi i gang. Attila ville kaste alt av forventinger slik han har gjort med live-showene deres. Utfordringen var at ønskene gikk på at coveret ikke skulle vise noe gjenkjennelig, ikke noe som var menneskelig, ikke noe figurativt og ikke noe som var klassisk for hverken sjangeren eller bandet. Men de hadde få eller ingen tanker om hva dette vakuumet skulle bestå i. Det skulle heller være post-apokalyptisk og gjerne noe som nærmet seg abstrakt samtidskunst. De ville til og med kutte ut logoen sin på forsiden. Da lo jeg godt. Men det var selvsagt et herlig utgangspunkt, helt utenfor allfarvei og helt klart noe som ville falle i unåde hos konservative sjangerdisipler. Vårt svar på denne utfordringen var å tenke på hva som gjenstår hvis (når) menneskeheten blir utslettet. Og da tenkte vi på alt vi sender ut; radio- og mobilsignaler, støy, bruddstykker av noe som engang var - ekko av en sivilisasjon. Dette dikterte hvilke teknikker vi skulle bruke og vi føler resultatet er en slags visualisering av hva som gjenstår når vi er borte og alle håndgripelige, fysiske spor er borte. På grunn av mitt nære forhold til Darkthrones gamle plater hadde vi egentlig laget et helt annet cover til Darkthrones "The cult is alive". Utkastene viste et kaldt, gammelt ansikt som virket helt usannsynlig grimt, i tråd med min oppfatning av bandets musikk. Men bandet var i en overgangsfase til det de er i dag og ønsket en skamfert eller brennende prest på forsiden, så det var noe vi måtte få til. Samtidig ønsket vi å fange noe av den stemningen jeg følte av å høre på bandet tidlig på nittitallet. Så Trine og jeg dro til Telemark og kjørte rundt i gudsforlatte områder så langt borte fra sivilisasjonen vi kunne komme. Vi fant frem til halvdøde skoger, myrer og tjern. Der fotograferte vi alt kildematerialet til innsidecoveret. Illustrasjonene ble satt sammen noen sene nattestimer på bakgrunn av denne turen. Oppdraget med å lage DHGs omslag fikk vi av Yusaf Parvez/Mr. Fixit/Vicotnic/Viper så tidlig som i 2002. Vi hadde nylig gjort gjenutgivelsen av Ved buens endes "Written in waters" og alle impliserte var ganske fornøyde. Året etter begynte vi på noen skisser noenlunde samtidig med at de begynte studioinnspillingen tror jeg. Men innspilingen deres viste seg å bli en langdryg affære og coveret måtte derfor stadig vente på ferdigstilling. Året etter det igjen tror jeg vi gjorde mesteparten av frontcoveret, og året etter der igjen løste vi selve layouten. Selv om arbeidet ble spredd over rekordlang tid var det en morsom oppgave - bandets referanser til alt mellom Star Wars, superhelter/tegneserier, amerikansk wrestling, satanisme og gammal Black Metal er inspirerende og helt i tråd med vårt syn på tradisjon og nytenkning. Coveret ble ferdigstilt tidlig i 2007, godt over 5 år etter vi begynte arbeidet.

Det er som kjent umulig å spå om fremtiden, men hvis vi likevel tillater oss å ”drømme” litt. Hva håper du publikum kan se på en ”Decade 2” utstilling om ti år fra nå? Jeg håper vi kan se en utstilling som viser to designere som har utviklet og forbedret seg, tatt alt et steg videre og fremdeles er inspirerte og sultne. Jeg tror vi neste gang vil fokusere bredere enn kun platecovere; for eksempel ta med bokomslag, logoer, plakater, magasiner, etc. Men tiden får vise.

Write a comment...

Latest reviews

1724 Even Knudsen

THE HALO EFFECT Days Of The Lost

The Halo Effect was founded in 2020 by five former members of In Flames; Jesper Stömblad (guitars),…
2464 Even Knudsen

THE DEVILS OF LOUDUN Escaping Eternity

The Devils Of Loudun is a symphonic/melodic death metal band heading from Seattle, Washington and…
2655 Even Knudsen

STORMKEEP Tales Of Othertime

I don’t listen to black metal nearly as often these days as I did 15-20 years ago, but once in a…
2543 Even Knudsen

PATHOLOGY The Everlasting Plague

Over the past couple of decades a jungle of sub-genres have emerged within extreme metal in…
2666 Even Knudsen

MASSACRE Resurgence

Massacre was formed in Tampa, Florida as long back as in 1984 and they released a few demos in the…
3561 Even Knudsen

DREAM THEATER A View From The Top Of The World

A View From The Top Of The World is the 15th full length album from prog metal veterans Dream…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares