Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

VALE OF PNATH - Imponerende Death Metal Fra Den Andre Siden Av Dammen

Vale Logo

Imponerende Teknisk Death Metal Fra Den Andre Siden Av Dammen


- Tekst av Even Knudsen -

vop3Denver, Colorado baserte VALE OF PNATH sto leverte et av fjorårets absolutte høydepunkter innen teknisk death metal med albumet ’The Prodigal Empire’ – og her snakker vi altså om bandets debutalbum! Alle med sans for band som for eksempel Death, Necrophagist, Dark Tranquillity bør kjenne sin besøkstid her. For de fleste av våre lesere er nok likevel VALE OF PNATH fortsatt et ubeskrevet blad, så for å rette på det var det på sin plass å slå av en prat med bandets gitarist Vance Valensuela og vokalist Ken Sarafin. 

Først av alt gutter, gratulerer så mye med ’The Prodigal Empire’, en storslagen og imponerende debut! Siden de fleste av våre norske lesere neppe har hørt noe særlig om Vale Of Pnath så hadde det vært fint om dere innledningsvis kunne gi oss en kort introduksjon i bandets historie.

Vance: Takk skal du ha! Vale Of Pnath ble startet av meg, Alan Parades på bass og Jeremy Protz på trommer. Kort etter at bandet var etablert rekrutterte vi gitar guruen Mikey Reeves og vokalist David Lercher. Det gikk ikke lenge før vi dro til Dave Otero’s Flatline Audio Studios (Cephalic Carnage, Cobalst, The Breathing Process) for å spille inn en firespors EP. Denne ble sluppet via Tribunal Records, den solgte ikke videre bra men fikk glimrende anmeldelser innen det tekniske og melodiøse death metal miljøet. På grunn av komplikasjoner ble vokalist David Lercher erstattet av nykommer Ken Sarafin, som ble med i bandet samtidig som vi signerte for Willowtip Records. Debutalbumet vårt, ’The prodigal empire’, ble sluppet via Willowtip Records (Hammerheart Records i Europa, red.anm.) 9. august 2011.

Var noen av dere involverte i andre band før dere startet Vale Of Pnath?

Vance:  Ja, vi var alle involverte i andre band før vi startet VoP. Det var dog for det meste mindre seriøse greier.  Vår originale trommis, Jeremy Portz, spilte i noen mer seriøse prosjekter, et black metal band som het Throcult og et annet band ved navn Elucidarius.

Jeg må jo bare spørre om bandnavnet, hvor har dere hentet dette fra og hva er betydningen bak det?

Vance:  Vel, bandnavnet er et sted i en novelle av H.P. Lovecraft som heter ’The Dream-Quest Of Unknown Kadath’. The Vale Of Pnath er et gigantisk krater i underverdenen fylt med et haug av bein på størrelse med et fjell der Ghoulene kaster restene etter sine offer. Enorme slangelignende vesen graver seg gjennom dalen på leting etter overlevende som de kan leve på.

Dere blir beskrevet som et teknisk death metal band, forståelig nok, men jeg finner musikken deres en anelse mer fokusert på det melodiøse en hva tilfellet er med mange andre band i denne sjangeren. Hvordan vil dere selv beskrive musikken deres og hvilke band har i størst grad tjent som inspirasjonskilder?

VOPsitat1Ken: Vi ønsket definitivt ikke å fokusere på en spesiell stil på albumet og det var heller aldri noe snakk om å prøve å fremstå som ”tekniske”; Jeg antar at det bare ligger i vår natur som musikere å skrive denne typen riff!  Etter hvert som metal band stadig fortsetter å forgreine seg utover blir det stadig vanskeligere å sette en spesiell merkelapp på en genre. Jeg tror det samme kan sies i vårt tilfelle. Etter at vi er ferdige med å skrive en låt er mange forkjellige stilarter smeltet sammen, inkludert teknisk death metal, melodiøs death metal og black metal. Hvert enkelt medlem i bandet hører på veldig mye forskjellig musikk, inkludert musikk som ligger utenfor metalsjangeren, så det blir vanskelig å nevne spesielle band som har inspirert oss. Vi er rett og slett inspirert av for mange!

coverHuset ditt brenner og du rekker bare å redde med deg tre album på veien ut,

hvilke tre ville det blitt?

Vance: Bare tre album?....det blir en tøff avgjørelse. For å være ærlig, så tror jeg at det for meg personlig ville ha blitt; Bjørks ’Homogenic’, Dimmu Borgirs ’Puritanical Euphoric Misanthropia’ og Between The Buried And Mes ’Colors’.

Ken: Sannsynligvis ville det blitt Opeths ’Watershed’ eller ’Blackwater Park’, Radioheads ’Ok Computer’ og Blood Red Thrones ’Altered Genesis’. Eller hva som helst med Hanson, faktisk.

Si noen ord om skriveprosessen, hvordan blir en typisk Vale Of Pnath låt til?

Vance: Komponeringen starter vanligvis med gitarer, deretter jobber vi frem harmonier, legger på flere gitarer og overganger. Mens vi jobber med gitararrangementene snekrer gjerne Ken og jeg sammen trommearrangementene også. Vokalen kommer vanligvis helt til slutt i prosessen.

Ken: Vance, Alan og jeg jobber litt forskjellig når det kommer til å skrive melodilinjer, men vi sjekker alltid ut våre ideer med de andre medlemmene før vi konkluderer. Alle får si sitt.

Det er massevis av flott gitarspill på denne utgivelsen og jeg liker spesielt harmoniene og de melodiøse partiene. Jeg gjetter på at du har brukt mye tid på dette Vance?

Vance: JA! Vi har brukt mye tid på alle låtene. ’Legacy Of Loss’ og ’Brian Butchers’ var to av de første låtene vi skrev for dette prosjektet, vi har endret mye på dem over tid for å tilpasse dem det nyere materialet. Noen av låtene tok to år å få ferdige.

Dere slapp en EP i 2009 som jeg dessverre ikke har hørt, hvordan vil du si at musikken deres har utviklet seg over de siste to årene?

Ken: Lydbildet har definitivt blitt mindre sammenpresset enn tidligere, i det legger vi at vi har forsøk å gi låtene mer pusterom der det trengtes og samtidig har forsøkt å glemme restriksjonene som sjangeren legger på låtstruktur. På EP’en var låtene veldig komprimerte og intense, mens vi føler at vi har modnet som låtskrivere på det nye albumet. Vi ønsker ikke å fremstå som et nisjeband.

Vance: Stilen vår har ikke endret seg fullstendig fra tiden rundt EP’en, men har hatt en solid progresjon siden den gang. Det er likevel partier på ’The Prodigal Empire’ som minner meg om EP’en. Den største forskjellen ligger nok i at vi brukte mye mer tid på de nye låtene og at vi la mye følelser i komponeringen.

vop1En annen ting som virkelig overrasket meg med ’The prodigal empire’ er den utmerkede produksjonen, spesielt med tanke på at dette faktisk er deres debutalbum. Si litt om innspillingsprosessen, hvor albumet ble innspilt og hvem som har produsert?

Vance: Vel, vi spilte inn albumet i Flatland Audio Studio i Denver, med Dave Otero som produsent og han har også mikset og mastret skiva. Han har tidligere jobbet med Cephalic Carnage, Allegaeon og Martriden og jobber for tiden med den nye skiva til Cattle Decapitation. Vi hadde en fantastisk flott innspillingsprosess sammen med Dave og han skjønner seg virkelig på vår type musikk. Jeg anbefaler alle metalband å vurdere å jobbe med ham hvis de søker et profesjonelt sound.

Hva så med det lyriske aspektet, hvem skriver tekstene og hvor viktige er tekstene for dere?

VOPsitat2Ken:  Med unntak av ’Time of reckoning’ (skrevet av John Cameron) så har jeg stått for alle tekstene. Jeg har alltid vært litt overrasket over hvor mye tid og arbeid som legges ned i tekstene i en sjanger der det er nesten umulig å skjønne hva vokalisten skriker ut, men jeg nekter ikke for at gode tekster gjør god musikk enda bedre. Med det sagt så prøver jeg å gjøre tekstene litt kryptiske slik at lytteren kan bruke fantasien og danne sine egne bilder når de hører musikken. Jeg er selv en billedkunstner og har stor sans for de mentale bildene enkelte musikksjangere kan skape. De fleste tekstene på ’The prodigal empire’ refererer til en sivilisasjon som nesten har spolert seg selv til tilintetgjørelse.

Har dere planlagt noen turnevirksomhet for å promotere utgivelsen, og hvor sannsynlig er det at vi får se Vale Of Pnath på europeiske scener i nær fremtid?

Ken: Vi jobber med å snekre sammen en sommerturne i USA, men vi har dessverre ikke mulighet til å ta med bandet over dammen ennå. Det betyr definitivt ikke at vi ikke ønsker å gjøre det og jeg er sikker på at vi kommer til å spille i Europa i løpet av få år.

Albumet slippes via Willowtip Records i USA, mens hollandske Hammerheart Records slipper albumet på det europeiske markedet. Hvordan endte dere opp på Hammerheart Records?

Ken: For å være ærlig så viste vi lite og ingenting om hvem som skulle gi ut albumet vårt i Europa, alt det ble tatt hånd om av vårt amerikanske selskap Willowtip.

vop2Helt til slutt, hvordan ser fremtidsplanene ut og hvordan ser du for deg at musikken vil utvikle seg til neste studioalbum?

Ken: Planen er å fokusere på å spre musikken vår gjennom å spille så mange konserter som mulig. Det har dessverre vært vanskelig å få til noe særlig turnevirksomhet på grunn av andre forpliktelser hos bandmedlemmene og det faktum at vi ikke har noe eget management, men vi håper å finne en løsning på det så snart som mulig. Vi kommer også til å starte arbeidet med nytt materiale ganske snart. Vi har snakket om å ta musikken litt mer i retning av black metal, men vi kommer definitivt ikke til å forlate våre tekniske og melodiøse death metal røtter. 

 

 

 



Write a comment...

Latest reviews

1056 Even Knudsen

THE HALO EFFECT Days Of The Lost

The Halo Effect was founded in 2020 by five former members of In Flames; Jesper Stömblad (guitars),…
1761 Even Knudsen

THE DEVILS OF LOUDUN Escaping Eternity

The Devils Of Loudun is a symphonic/melodic death metal band heading from Seattle, Washington and…
1961 Even Knudsen

STORMKEEP Tales Of Othertime

I don’t listen to black metal nearly as often these days as I did 15-20 years ago, but once in a…
1860 Even Knudsen

PATHOLOGY The Everlasting Plague

Over the past couple of decades a jungle of sub-genres have emerged within extreme metal in…
1919 Even Knudsen

MASSACRE Resurgence

Massacre was formed in Tampa, Florida as long back as in 1984 and they released a few demos in the…
2431 Even Knudsen

DREAM THEATER A View From The Top Of The World

A View From The Top Of The World is the 15th full length album from prog metal veterans Dream…

CONTENT

News

Interviews

Concerts

Articles

REVIEWS

Album

Dvd

ABOUT US

Contact

The Staff

Playlist Edvardsen

Playlist Even Knudsen

Partners

Contact us

 

Follow Us:

facebook 32 twitter 32

 Email:

  Mail

Photos, articles and comments are owned by the poster.

 

Arcticmetal.no are not responsible for user content.

 

Copyright © 2020. ArcticMetal.no.

 

Online since 1999.

 

Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
0
Shares