ARKAN Hilal
HotArkan ble startet i 2005 da Foued Moukid (tidligere The Dead Tree) og Abder Abellahoum (tidligere Dawn Of Decline), kom sammen og bestemte seg for å lage musikk som var en blanding mellom death metal og orientalske toner. Kort oppsummert, så er det nettopp det dette er. Her går det i ekstremt brutal death metal, ispedd partier med ren orientalsk ”muzakk”. Bandet benytter i tillegg til de ”vanlige” instrumentene som inngår i et death metal sett, tradisjonelle orientaske instrumenter som oûd, mandole, bendir og derbouka. Death metal delen er etter min smak ”knakende god”, og de orientalske delene er for så vidt også greie. Problemet for meg, blir at disse elementene aldri smelter sammen i noen stor grad noen steder. Jeg har på følelsen av at det er mulig å ”klippe” delene fra hverandre, for så å lime dem sammen igjen på en slik måte at man får et rent death metal album, og ett album med tradisjonell orientalske folkemusikk. Jeg forstår ikke helt poenget med å mikse to så ulike sjangere, når de på en måte ikke blir mikset. Death metal biten alene hadde innkassert mange stjerner hos meg, men de orientalske delene har en tendens til å bli litt langtekkelige i lengden, og trekker dermed litt ned. Jeg lander til slutt etter litt ”att og fram” på seks stjerner.
Diskografi:
'Hilal' 2008
'Burning Flesh' EP 2006
